Hopp til innhold

Airbus: – Ulykka var et sjokk

MARSEILLE (NRK): Helikopterprodusenten Airbus mener det fortsatt er trygt å fly deres helikoptre, på tross av styrten som førte til at 13 personer mistet livet utenfor Flesland.

Ansatte i olja er kritiske til bruk av helikoptertypen som styrtet.

HALV STANG: Hos Airbus i Marseille henger flaggene på halv stang etter helikopterulykka i Norge. Helikopterprodusenten er opptatt av å få frem at tidligere dødsulykker med deres helikoptre var med andre modeller enn det havarerte fredag.

​– Det var et sjokk. Det er et scenario som er forferdelig for alle, sier Guillaume Faury, administrerende direktør i Airbus Helicopters til NRK.

I dag vaier flaggene på halv stang ved Frankrikes middelhavskyst. Litt utenfor den franske byen Marseille jobber ti tusen personer med å skru sammen helikoptre for en av verdens største produsenter, Airbus.

Fredag 29. april styrtet ett av Airbus-produserte helikoptre ved Turøy. I dag slo Havarikommisjonen fast at den fatale ulykke skyldtes teknisk feil.

– Tidligere modell

Guillaume Faury

– I dag er Super Puma-helikoptrene trygge å fly, sier Guillaume Faury, administrerende direktør i Airbus Helicopters.

Foto: Jeroen Mortier / NRK

– Det er altfor tidlig å trekke noen konklusjon etter denne tragiske ulykka, sier Faury.

Fram til i går kveld var han i Norge. Der møtte han pårørende etter helikopterstyrten ved Turøy, norske selskaper og representanter for norske myndigheter.

Han er opptatt av å få frem at tidligere dødsulykker med deres helikoptre var med andre modeller enn dagens Super Puma EC225, som havarerte fredag.

– Dette er et helt nytt helikopter, selv om de er i samme familie. Jeg synes det er for tidlig og upassende å koble fredagens ulykke med Super Pumas tidligere historie. Vi må vente på konklusjonen fra etterforskningen for å se hva som var de mest sannsynlige årsakene til ulykka, sier Faury.

Girkasse i Super Puma-helikopter

Den mye omtalte girboksen på Super Puma-helikoptrene, som Airbus vedlikeholder og produserer.

Foto: Jeroen Mortier / NRK

– Trygge å fly i dag

I perioden 2009–2013 var Super Puma-helikoptre involvert i fem ulykker på britisk sektor. Den alvorligste skjedde i 2009 da alle 16 ombord omkom i et helikopterhavari utenfor Skottland med typen Super Puma 332 L2.

I 2012 ble alle 10 helikoptrene av denne typen i Norge satt på bakken fordi de hadde vært involvert i to nødlandinger med kort tids mellomrom.

Helikopter bygges

Et av helikoptrene som bygges hos Airbus.

Foto: Jeroen Mortier / NRK

Faury innrømmer at de tidligere modellene har hatt problemer.

– Det har vært problemer med giroboksen i fortiden. Disse er løst og vi har lært. Det er ingen grunn til å koble tekniske problemer til Super puma- girboksen på dette stadiet med ulykka som skjedde fredag.

Ifølge Faury er det heller ingen teknisk grunn til å ilegge deres helikoptermodell flyforbud.

– I dag er Super Puma-helikoptrene trygge å fly. Det er 550 slike som flyr over hele verden, og de fortsetter å fly over hele verden, sier han.

I en pressemelding skriver Airbus at de nå skal fokusere på mulige tekniske årsaker til helikopterstyrten i produksjon, design og/eller vedlikehold etter Havarikommisjonens pressekonferanse tirsdag.

EC225 SuperPuma helikopter

Det var et slikt helikopter av typen Super Puma EC225 som havarerte utenfor Turøy 29. april 2016.

Foto: KRISTOFFER RIVEDAL / STYRTET: Dette skal være dette helikopteret som har styrtet ved Turøy.

SISTE NYTT

Siste nytt