– Det var et sjokk. Det er et scenario som er forferdelig for alle, sier Guillaume Faury, administrerende direktør i Airbus Helicopters til NRK.
I dag vaier flaggene på halv stang ved Frankrikes middelhavskyst. Litt utenfor den franske byen Marseille jobber ti tusen personer med å skru sammen helikoptre for en av verdens største produsenter, Airbus.
Fredag 29. april styrtet ett av Airbus-produserte helikoptre ved Turøy. I dag slo Havarikommisjonen fast at den fatale ulykke skyldtes teknisk feil.
– Tidligere modell
– Det er altfor tidlig å trekke noen konklusjon etter denne tragiske ulykka, sier Faury.
Fram til i går kveld var han i Norge. Der møtte han pårørende etter helikopterstyrten ved Turøy, norske selskaper og representanter for norske myndigheter.
Han er opptatt av å få frem at tidligere dødsulykker med deres helikoptre var med andre modeller enn dagens Super Puma EC225, som havarerte fredag.
– Dette er et helt nytt helikopter, selv om de er i samme familie. Jeg synes det er for tidlig og upassende å koble fredagens ulykke med Super Pumas tidligere historie. Vi må vente på konklusjonen fra etterforskningen for å se hva som var de mest sannsynlige årsakene til ulykka, sier Faury.
- Les også: Satt i helikopteret like før det styrtet
– Trygge å fly i dag
I perioden 2009–2013 var Super Puma-helikoptre involvert i fem ulykker på britisk sektor. Den alvorligste skjedde i 2009 da alle 16 ombord omkom i et helikopterhavari utenfor Skottland med typen Super Puma 332 L2.
I 2012 ble alle 10 helikoptrene av denne typen i Norge satt på bakken fordi de hadde vært involvert i to nødlandinger med kort tids mellomrom.
Faury innrømmer at de tidligere modellene har hatt problemer.
– Det har vært problemer med giroboksen i fortiden. Disse er løst og vi har lært. Det er ingen grunn til å koble tekniske problemer til Super puma- girboksen på dette stadiet med ulykka som skjedde fredag.
Ifølge Faury er det heller ingen teknisk grunn til å ilegge deres helikoptermodell flyforbud.
– I dag er Super Puma-helikoptrene trygge å fly. Det er 550 slike som flyr over hele verden, og de fortsetter å fly over hele verden, sier han.
I en pressemelding skriver Airbus at de nå skal fokusere på mulige tekniske årsaker til helikopterstyrten i produksjon, design og/eller vedlikehold etter Havarikommisjonens pressekonferanse tirsdag.
- Les også: Godt håp om å finne årsaken