Ifølge nyhetsbyrået skal indonesisk etterforskning ha konkludert med at handlinger fra mannskapet gjorde at man mistet kontrollen over flyet. Etterforskningen har avdekket en loddefeil i flyets datamaskin, noe som førte til flere feilmeldinger.
I sluttrapporten etter ulykken står det at en feil i flyets sideror-system var avgjørende for at feilmeldingene ble sendt ut, melder AFP. Fire ganger i løpet av flyturen og 23 ganger året før, skal datamaskinen ha kommet med feilmeldinger.
I et forsøk på å løse feilen, koblet pilotene ut autopiloten i uværet som herjet i området. Handlingen førte til at flyet styrtet, opplyser indonesiske myndigheter tirsdag.
Uværet i seg selv skal ikke ha påvirket styrten, ifølge rapporten.
- LES OGSÅ:
Forsvant fra radarene
– Det førte til en manglende evne til å kontrollere flymaskinen, noe som fikk flyet til å gå bort fra dets tekniske begrensninger og gå inn i et langvarig tap av løfteevne som flyets mannskap ikke var i stand til å gjenopprette, heter det i en pressemelding fra Indonesias nasjonale transportsikkerhetskomité.
AirAsia-flyet forsvant fra radarene 42 minutter etter avgang da det var på vei fra Surabaya i Indonesia til Singapore 28. desember i fjor.
Flyet styrtet i Javasjøen og alle de 162 personene om bord omkom. Nå er det altså klart at det var en kombinasjon av menneskelig og teknisk svikt som førte til styrten.
- LES OGSÅ:
Fant ikke alle de omkomne
I 30 dager lette det indonesiske forsvaret etter omkomne og vrakdeler i Javasjøen, uten at de fant alle. 72 omkomne ble hentet opp av sjøen og fra flyvraket på havbunnen.
Indonesias transportminister opplyste i januar at informasjon fra flyradarer viser at flyet steg unormalt raskt og steilet i minuttene før det styrtet. Kapteinen skal to ganger ha bedt om tillatelse til å fly høyere enn vanlig for å unngå en storm over Javasjøen. Dette ble avslått på grunn av stor trafikk i luftrommet.
- LES OGSÅ: