Da NRK i 1969 inviterte norske komponister til å lage nytt pausesignal for radioen, var det Arne Nordheim som gikk seirende ut av konkurransen. Pausesignalet, som ble flittig brukt i mange år, ble til på grunn av en vond tann, forteller Arne Nordheim.
- Jeg var egentlig i Warsawa og arbeidet i et elektronisk studio, og hadde mottatt et rundskriv der det sto at kringkastingen utlyste en konkurranse.
Nordheim syntes det var en morsom ide å lage et pausesignal på 29 sekunder, og ville gjerne delta i konkurransen.
- Jeg arbeidet med en tekniker på et helt annet oppdrag, så reiste han seg plutselig og sa "au, jeg har brukket en tann", sier Arne Nordheim.
|
Komponist Arne Nordheim i 1968. Foto: Henrik Laurvik, NTB/SCANPIX |
Lekte med utstyret
|
Komponisten Arne Nordheim ble i 2004 utnevnt til kommandør med stjerne av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden for hans innsats i norsk og internasjonalt musikkliv. Foto: Jon Eeg / SCANPIX |
Mens teknikeren var hos tannlegen fikk Nordheim leke seg med utstyret, og slik ble pausesignalet til.
Pausesignalet besto utelukkende av sinustoner (toner uten overtoner), og utviklet stoffet etter naturtoneskalaen slik man finner på en seljefløyte.
- For å gjøre et musikalsk språk forståelig må det være en betydelig gehalt av gjennkjennelse. I pausesignalet mitt kan folk kjenne igjen Norge, Norges folkemusikk og folklore vendinger, forteller Nordheim.
Klikk på linken i medieboksen for å høre om Arne Nordheim og pausesignalet. Innslaget ble laget av Ann Jones, og sendt i Norgesglasset 15.03.05.
Tilrettelagt for web av Per Kristian Johansen.
Les mer om Arne Nordheim