I tillegg til de to strekningene i Trøndelag, er fem andre store veiprosjekter i landet prioritert.
Regjeringen lover en raskere og mer effektiv utbygging med det nye veiselskapet, fremfor dagens utbyggingsmodell. Offentlig-privat samarbeid (OPS) skal rendyrkes som en modell for prosjektene.
Det nye veiselskapet har kommet på plass etter enighet mellom regjeringen og KrF og Venstre.
– Raskere utbygging
Veiselskapet får 130 milliarder kroner til rådighet og skal planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde de sju prioriterte strekningene de neste 20 årene.
Yngve Brox, kommunalråd og ordførerkandidat for Høyre i Trondheim, presenterte veiplanene for Trøndelags del i Trondheim tirsdag.
– Nå får vi satt i gang E6 sør mellom Melhus og Ulsberg. I tillegg legges E6 mellom Ranheim og Åsen inn i selskapet, slik at vi får en raskere utbygging av disse prosjektene, sier Brox til NRK.
Arbeidet med nye E6 Melhus-Ulsberg starter i 2016.
DISSE TO VEIPROSJEKTENE FÅR PRIORITET I TRØNDELAG:
Private kan bygge
OPS vil si at private aktører får ansvar for å planlegge, bygge, drifte og velikeholde veier. Dette i motsetning til vanlige prosjekter, der private aktører bare har ansvaret for byggingen.
Utbyggingene skal finansieres med statlige midler og bompenger.
Bygging av vei uten bompenger har vært Fremskrittspartiets viktigste løfte i valgkampen, men en ny bompengereform ble ikke presentert i dag.