Hopp til innhold

Vil ha nye togsett på Trønderbanen

NSB frykter forsinkelser og innstillinger på Trønderbanen, dersom de 30 år gamle togsettene ikke snart blir byttet ut.

NSB BM92 Trønderbanen Steinkjer

NSB ønsker seg fortgang i elektrifiseringa av Trønderbanen. Jernbaneverket sier at de skal jobbe så fort de kan.

Foto: Karl Jørgen Marthinsen / NRK

Hver dag går rundt 3000 passasjerer om bord på de 15 togsettene som går mellom Lundamo i Sør-Trøndelag og Steinkjer i Nord-Trøndelag. NSB frykter nå forsinkelser og instillinger dersom dagens dieseldrevne togsett på Trønderbanen ikke snart byttes ut.

Hilde Lyng

– Det koster veldig mye penger å holde de gamle togene i trafikk, så det går ikke i pluss økonomisk, sier Lyng.

Foto: Aksel Kroglund Persson / NRK

– Det er en utfordring å holde de mer enn 30 år gamle togsettene i drift, sier markedsansvarlig i NSB, Hilde Lyng.

De gamle togsettene krever mye vedlikehold fra de ansatte på NSBs verksted, og det er ressurskrevende - både mannskapsmessig og økonomisk.

LES: Elektrifisering kan femdoble trafikken

Venter på elektrifisering

Men nye togsett vil ikke komme på plass før Trønderbanen elektrifiseres. Etter mange års kamp kom i 2013 modernisering av banen med i Nasjonal Transportplan. Der er målet oppstart av arbeidet i 2017, og ferdigstillelse i 2021.

Strategidirektør i Jernbaneverket, Anne Skolmli, bekrefter at det er et omfattende arbeid.

– Dette er et prosjekt i milliardklassen og vil ta tid. Det er ikke nok å henge opp tråden. Det skal bygges omformere, broer må bygges om for å få tilstrekkelig høyde, det skal settes stolper og gjøres tilpasninger på hele strekningen, sier hun.

– For hvert år som går uten at strømmen er på plass, øker sjansen for at togene går i stykker oftere og med mer alvorlige feil. Dermed øker også sjansen for forsinkelser, sier Hilde Lyng i NSB.

Beundrer de ansatte

Lokfører på Trønderbanen

Elektrifiseringa mellom Steinkjer og Trondheim skal være ferdig til 2021

Foto: Tariq Alisubh / NRK
Tore O. Sandvik

Fylkesordfører Tore O. Sandvik mener regjeringen må påskynde elektrifiseringen.

Foto: Morten Andersen / NRK

Magne Foosnæs har pendlet med Trønderbanen i 12 år, og sier han merker at togene er godt brukte.

– Vi ser at det ofte er trøbbel med togsettene fordi materiellet er så gammelt. Ting ryker hele tiden. Jeg beundrer de ansatte i NSB for at de i det hele tatt holder ut, sier han.

Jernbaneverket er i gang med startfasen av elektrifiseringsprosjektet, og sier det har høy prioritet. NSB vil at arbeidet skal gå raskere, men Jernbaneverket tør ikke love dette.

– Det vil avhenge av de årlige bevilgningene. Vi er villige til å diskutere hvordan dette kan gå raskere. Vi må bare se på hva vi kan få til, og hvordan vi kan få løst dette sammen med NSB, sier Skolmli i Jernbaneverket.

Fylkesordfører vil ha fortgang

Fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore O. Sandvik, sier utfordringen med dårlige togsett på Trønderbanen er en god illustrasjon på hvor mye det haster med elektrifisering.

– Nå har regjeringen mulighet til å vise handlekraft og gjennomføringsevne ved å forsere elektrifiseringen av Trønder- og Meråkerbanen på rekordtid, slik at vi ikke risikerer at banen må stenge på grunn av gamle og ubrukelige togsett, sier han til NRK.

Han legger til at man må unngå det parodiske i at NSB må kjøpe nye dieseltogsett rett i forkant av elektrifiseringen.

LES: Passasjervekst for Trønderbanen

Trønderbanen på Hell

Solen går ned over de gamle dieseltogene på Trønderbanen.

Foto: Geir Horndalen