Hopp til innhold

Velger rasteplassen framfor campingen

Norske og internasjonale turister overnatter stadig oftere på rasteplasser langs vegen.

Campingturister velger rasteplasser

Nå velger bobilturistene heller rasteplassene som stoppested.

Foto: Tariq Alisubh / NRK

Bobilturistene har begynt å droppe campingplassene. Nå velger de heller norske rasteplasser i naturskjønne omgivelser.

Utsikt og god plass viktig

– Mange av de nye rasteplassene ligger fint til, sier Jan Ivar Thorsen.

Som en av mange bobilister på norske veger, velger han å parkere bobilen på en av landets mange rasteplasser.

– Campingplassen er noe annet, da blir du inneklemt mellom masse andre folk. På rasteplassen slipper du å stå så tettpakka. Der kan du lage litt plass mellom deg og de andre bobilene, sier Thorsen.

– Dobbelt så dyrt

For bobilturistene har trenden blitt å droppe norsk camping - de vil heller slå seg til ro langs vegen.

– De fleste rasteplassene er veldig hyggelige, sier bobilturist Elizabeth Snoae.

Også det nederlandske paret velger norske rasteplasser i naturlige omgivelser til fordel for campingplasser på sin ferie, og det er ikke bare på grunn av utsikta.

– Camping i Norge er dyrt. Vi betaler nesten dobbelt så mye for en campingplass her som vi ville gjort i Frankrike, Portugal, Spania eller Nederland, sier Snoae.

Bobiltap for campingplassene

Og når turistene sparer på pengene, er det andre som må betale.

– Det er klart det er dumt for oss at færre turister velger campingplassen, sier Lea Steiner ved Følling Camping i Steinkjer.

– I tillegg til å møte turister fra andre land, får de her også sanitæranlegg, strøm og tryggheten som følger med det å bo på en campingplass. Det får de ikke på rasteplassene, sier Steiner.

Vegvesenet positive

Sjøl om rasteplassene er ment for korte pauser, ønsker likevel Statens Vegvesen bobilturistene velkommen.

– Mange turister er på tur nordover, og rasteplassene er laget for at veifarende skal få nok hvile. Vi setter jo pris på at folket bruker rasteplassene våre til det de er ment for, sier seksjonsleder Helgar Sætermo.

Han ser heller ingen sikkerhetsmessige problemer med dagens praksis.

– Vi oppfatter det heller ikke som trafikkfarlig at plassene brukes slik som i dag, heller tvert imot, sier Sætermo.