Hopp til innhold

Veien videre inn i framtida for AtB

Styrelederen mener prisøkning og ruteendringer er nødvendig for å unngå nytt underskudd.

Rutetilbudet til Atb skal vurderes

AtB hadde et underskudd på 125 millioner kroner i 2013. Nå jobbes det for å ikke gå på nok en smell.

Foto: Stein Roar Leite / NRK

AtB er administrasjonsselskapet for kollektivtrafikken i Sør-Trøndelag. Selskapet er eid av Sør-Trøndelag fylkeskommune.

AtB er fem år, og går med større og større underskudd. I 2013 hadde selskapet et rekordunderskudd på 125 millioner kroner. Dette ønsker både eierne og selskapets administrasjon å unngå i framtida.

  • AtB feirer femårsjubileum med rekordunderskudd
    Tore Sandvik

    Tore O. Sandvik, Ap, er fylkesordfører i Sør-Trøndelag.

    Foto: Gorm Kallestad / Scanpix
    Styreleder for Atb, Johan Arnt Vatnan

    Johan Arnt Vatnan er styreleder i AtB.

    Foto: Stein Roar Leite / NRK
    Torhild Aarbergsbotten

    Torhild Aarbergsbotten er fylkestingspolitiker for Høyre.

    Foto: NRK
    Karin Bjørkhaug

    Karin Bjørkhaug, KrF, er leder av samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag.

    Foto: www.krf.no

– Vi må ha et tilbud vi har råd til

I dag har fylkespolitikere, fylkesadministrasjonen og AtBs styreleder og administrasjon vært samlet for å diskutere hvordan selskapet skal drives videre.

– Vi må være sikre på hva det tilbudet vi gir koster. Vi har ingen store reserver og må vite at vi gir et tilbud som vi har råd til, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik.

Han påpeker at å få kontroll på økonomien er det viktigste for fylkestinget, men fremhever også målet om et tilbud som er godt for dem som er avhengige av kollektivtransport.

Ulikt tilbud i by og distrikt

I all hovedsak har det gått greit med bussrutene i Trondheim, mens det har vært langt større utfordringer med skolebuss og rutene i distriktet. I tillegg har økonomien vært mildt sagt problematisk.

Kollektivselskapet har flere reisende enn noen gang, men jo flere som reiser jo mer koster det i subsidier. Årsaken er at hver billett er subsidiert med opp mot 20 kroner.

– Selskapet bruker adskillig mer penger enn forutsatt og slik kan det ikke fortsette, sier Sandvik.

Han er likevel klar på at AtB vil få flere fylkeskommunale kroner i åra som kommer. Budsjettet for 2014 blir økt i forhold til fjoråret, og økningen vil fortsette i 2015.

– Dette fordi det skal bli flere som reiser med bussen og det koster å videreutvikle tilbudet, sier fylkesordføreren.

Må vurdere rutetilbud og billettpris


Ifølge Sandvik er det ikke aktuelt å øke billettprisen på bussene igjen med det første, men styreleder i AtB, Johan Arnt Vatnan, sier bussprisene før eller senere må diskuteres igjen. I tillegg mener han kutt i rutetilbudet ikke er til å unngå.

– Det er jo nærliggende å ta rutene med færrest passasjerer, men det er en diskusjon vi må ta, sier Vatnan.

Etter sommeren blir det altså kutt i rutene. I Trondheim vil det bli færre ruter på tider av døgnet med lite trafikk, utenfor byen kan kuttene få betydelige konsekvenser.

Dårligere tilbud i distriktene

Fylkespolitikerne Torhild Aarbergsbotten fra Høyre og Karin Bjørkhaug fra KrF liker signalene om færre ruter dårlig.

– Jeg syns det er veldig synd dersom rutetilbudet i distriktene blir enda dårligere. Der er det allerede et marginalt tilbud, sier Aarbergsbotten.

Hun mener likevel det ikke er til å unngå at enkelte ruter med få passasjerer blir lagt med. Det samme mener leder av samferdselskomiteen i fylket, Karin Bjørkhaug, men hun er klar på at kuttene ikke kan komme hvor som helst.

– Skolerutene i distriktene er vi pålagt å opprettholde, så det er de øvrige rutene vi må vurdere, sier hun.