I går skrev Trondheim kommune, som den første i landet, under en Bymiljøavtale med staten og fylkeskommunen.
Avtalen gir byen 3,76 milliarder kroner over åtte år, til utbygging av et såkalt superbuss-tilbud og andre tiltak for kollektivtrafikk, gående og syklende.
Staten skal etter intensjonsavtalen betale halvparten av store prosjekter, forutsatt at den andre halvparten er finansiert lokalt.
Mange slike tiltak i Trondheim delfinansieres i dag av bilistene med bompenger gjennom Miljøpakken, som har avtaleperiode frem til 2024.
– Aktuelt å forlenge
Skal Trondheim fortsatt få til store utbygginger, kommer en ikke utenom bompenger, fastslår ordføreren:
– Vi skal forhandle om Miljøpakke 3 i løpet av våren, altså en utvidelse av både veiutbygging og satsing på kollektiv og miljø. Da er det aktuelt å forlenge bompengeperioden. Det er et krav fra staten at vi skal ha bompengeinnkreving, underforstått at bompengeinnkrevingen kommer til å fortsette, sier Ottervik til NRK.
– Også lenger enn det som allerede er bestemt?
– Det betyr at vi må forberede oss på å gjøre det, for vi får ikke penger fra staten hvis vi ikke har bompengeinnkreving, sier Ottervik.
– Ansvarsfraskrivelse
– Ottervik kommer med en løgnaktig framstilling av virkeligheten, sier Elin Marie Andreassen, kommunalråd for Frp i Trondheim.
Andreassen viser til at Arbeiderpartiet med ordføreren i spissen selv har initiert til galopperende vekst i bompengeinnkreving i Trondheim:
– Det er en regelrett ansvarsfraskrivelse å si at dette er noe som kommunen må gjennomføre for å få belønningsmidler. Det virker som Ottervik vil rettferdiggjøre bompengeinnkreving ved å skylde på staten. Staten krever innsats for å få flere til å gå eller ta buss, men sier ingenting om at bompengeinnkreving må benyttes.
Vil skrinlegge trikken
Andreassen nevner to tiltak for best mulig bruk av de offentlige midlene.
– Frp har foreslått å skrinlegge trikkesatsinga for å bruke mer på buss og superbuss-traseene. I tillegg må vi legge til rette for flere boliger i sentrum. At folk kan leve og bo uten å være avhengig av bilen er et vanvittig godt miljøtiltak, sier Andreassen.
– Staten krever 50 prosent egenandel for å gi oss bymiljøavtale. Det fører til at vi må ta inn bompenger. Vi kan selvsagt takke nei, svarer Ottervik.
Kan egenandelen komme fra noe annet enn bompenger?
– Alternativet er drivstoffavgift, men også dét er Frp imot. Drivstoffavgift har vist seg å være vanskelig å gjennomføre uten større geografiske områder som samarbeider, sier Ottervik.