Gode resultater
Vegstasjonen på Støren har brukt metoden i flere år, og resultatene er så bra at vi prioriterer dette systemet sier overingeniør Jørgen Lysholm i Statens Vegvesen i Trondheim.
3000 l vanntank
Systemet er enkelt og billig, og det er nesten et under at ingen har kommet på det før. En vanntank monteres på strøbilen, denne varmes opp av et eget dieseldrevet varmeapparat til kokepunktet, vannet blandes i strøsanda, og dermed er det faktisk gjort. Kostnaden pr. ombygd lastebil er omlag 300.000.
Ligger lenger
På norske vinterveier strøs det 70.000 tonn sand hvert år, og det meste er blåst bort når tjue biler og to trailere har passert. Når sandkorna fryser fast kan de bli liggende i opptil fem døgn. Dermed spares utlegg til ombygging av strøbil fort inn ved reduserte utgifter til sand.
Minusgrader
Den ene bilen Vegvesenet har nå, skal denne sesongen først og fremst kjøre mellom Berkåk og Oppdal, men tar seg nok også noen turer ned Sokndalen til Støren i år også.
Men systemet kan brukes overalt - også i bratte og glatte boliggater i Trondheim. Vilkåret er altså at det er minusgrader.