Hopp til innhold

Trøndersk seier i kappekonkurranse

De trønderske kunstnerne Lise Skjåk Bræk og Astrid Reppe er valgt ut til å lage historiens første preseskåpe.

Ny preseskappe

Fra venstre juryleder Kirsten Almås, daglig leder i Vindfang AS, Tom Skare og kunstnerne Lise Skjåk Bræk fra Trondheim og Astri Reppe fra Frøya.

Foto: Vindfang AS

– Det betyr mye å velges ut til dette oppdraget. Jeg meldte meg på konkurransen for å teste meg selv. Når bidraget ble valgt ut gir det bekreftelse og en motivasjon til å fortsette med kunsten, sier kunstner Astrid Reppe fra Frøya.

19 bidrag

Helga Haugland Byfuglien ble i fjor innsatt som preses – biskopenes øverste leder. Hun er den første preses i historien. Derfor eksisterer det så langt ikke noe eget antrekk for denne stillingen. En konkurranse ble utlyst for å designe ei kåpe og to stolaer til sjefsbiskopen.

Hele nitten bidrag fra hele Norden ble påmeldt kunstnerkonkurransen, der vinnerne ble offentliggjort onsdag.

Les også: Har du lyst til å lage ny bispekåpe?

– Viktig tankegods

Astrid Reppe har ansvaret for besmykningen av kåpa, mens Lise Skjåk Bræk former kappa i søm og snitt.

I arbeidet med kåpa har tankegodset bak symbolene vært viktig for kunstnerne.

– Det er viktig for oss å få fram kontrastene i livet. I det åndelige liv har vi både lys og mørke. Disse to er hele tiden i en kamp, men for å se lys må man også ha mørke. Det handler også om kampen i oss selv, om å få fram det som er rent, sier Reppe.

Preses i Nidarosdomen

Her har Helga Haugland Byfuglien på seg reisekåpa fra Borg bispedømme. Til våren får hun ny kåpe spesiallaget for presesen.

Foto: Arne Kristian Gansmo

Les også: Hva klær forteller

Due, druer og vanndråper

Mens Reppe også har et hjerte for maleriet som kunstform, er Skjåk Bræk en merittert tekstilkunstner. Begge kunstnerne har tidligere jobbet med kirketekstil og utsmykning i kirkerommet.

Preseskåpa ferdigstilles i disse dager, men skal ikke offentliggjøres før til våren. I mellomtida kan Reppe imidlertid avsløre noe av fargevalg og symbolikk.

– Kåpa er laget i tung fløyel i en vakker mørk blå nattehimmelfarge. På kåpa er det brukt flere symboler, blant annet roser for kjærlighet, en hjerteforma drueklase som symbol på Jesus, vanndråper som symbol på dåpen og en due som symbol på Den Hellige Ånd, sier Reppe.

Arbeidstemaet for bispekåpen: "Dag og natt" og for de to stolaene "Kjærligheten til skaperverket".

Les også: Sterk kritikk mot preses Byfuglien

– På trønderske hender

I tillegg til de to kunstnerne er designbyrået Vindfang fra Hitra involvert i prosjektet som administratorer. Planen for kappa er ifølge daglig leder Tom Skare dokumentert med en prosjektskisse på over 40 sider.

– Det var stor jubel da vinnerne ble gjort kjent. Dette er stort for oss som er involvert. I tillegg må jeg si det er bra at oppdraget kom på trønderske hender, sier Skare.

Les også: Historisk da Byfuglien ble innsatt