Hopp til innhold

Sikkerhets-vraker 12 år gamle busser

Trønder-Bilene erstatter 75 gamle busser med 60 nye på Fosen. De gamle bussene holder ikke mål, og sendes til Øst-Europa.

TrønderBilene selger 60 gamle busser

Til salgs: 75 gamle busser ender trolig opp i Øst-Europa.

Foto: Johannes Børstad / NRK

Etter at Trønder-Bilene vant bussanbudet fra AtB, må selskapet gjøre store forandringer i bussparken.

Nye krav om mer miljøvennlige busser, fri tilgang til internett, utstyr tilrettelagt for rullestolbrukere og ikke minst belter i alle seter gjør Trønder-Bilenes 12 år gamle busser uanvendelige.

Dermed må 75 busser byttes ut med 60 splitter nye i Euro 5-klassen.

– Vi får det nyeste som finnes på markedet, noe som gjør komforten bedre for både passasjerer og sjåfører, sier daglig leder i Trønder-Bilene, Vidar Kjesbu.

Positiv til økt standard

Å bytte ut en hel busspark er ingen lett oppgave. Likevel ser Kjesbu på utbyttingen som positivt, både for firmaet og for kundene.

– Når du er med i en anbudskonkurranse, stilles det krav. Det må vi akseptere om oppdragsgiverne ønsker det, og regne det inn i vårt anbud, sier han.

Anbudet for Fosen strekker seg over åtte år, med opsjon på ytterligere to år om det er ønskelig fra begge parter.

Fornøyd oppdragsgiver

I både Nord- og Sør-Trøndelag fylkeskommune er det påbud om belter i buss med skolebarn.

Driftssjef i AtB, Harald Storrønning, mener det er viktig at kravene settes høyest mulig.

– I dette tilfellet var det nødvendig å få byttet ut bussene. Vi setter minstekrav og vi sa ikke at Trønder-Bilene måtte bytte ut sine busser med splitter nye. Når de likevel gjør det, er vi svært godt fornøyd med det. Vi er sikre på at de vil gjøre en god jobb, sier Storrønning.

Anbudet gjelder for både langdistansereiser og skolebuss i området.

Ingen mister jobben

Trønder-Bilene vant anbudet på Fosen, men har tapt anbudene på Hitra/Frøya og Snillfjord. Det vil likevel ikke gå ut over de ansatte, sier Kjesbu.

– I praksis er det garantert at de beholder sine stillinger.

– Skal de over til en ny operatør, er det lover og regler som vil garantere for at de får fortsette.

Busskirkegård

På Rinnleiret utennfor Levanger står nå 75 busser som Trønder-Bilene skal selge. Busslageret ligner en kirkegård for gamle busser, og symbolsk sett er de også døde for det norske markedet.

– Bussene vi nå selger, fyller ikke lenger de norske kravene. Vi har allerede solgt busser flere til land i Øst-Europa, sier Vidar Kjesbu.

– Vi håper å få solgt alle bussene som ikke lenger er i bruk, sier han.