Sats Elixia er snart historie i Trondheim. 1. desember blir byens to Sats-sentre og to Elixia-sentre til Fresh fitness.
– Vi vil bli best i Trondheim, særlig på gruppetimer, og går til kamp mot eksisterende kjeder. De vil definitivt merke konkurransen, sier gründer og administrerende direktør i Fresh fitness, Paal Hansem, til NRK.
Noen mister jobben
Onsdag kveld fikk personalet på Sats- og Elixia-sentrene i Trondheim beskjed om at de har ny arbeidsgiver om halvannen måned. Enkelte fikk beskjed om at de mister jobben.
– Noen av stillingene blir dessverre overflødige. Vi prøver å finne jobber til flest mulig, men klarer det ikke til alle. Noen deltidsansatte må gå. Antallet er vi usikre på, sier Hansem.
Personlige trenere, instruktører og ledelse beholder jobbene.
Sats og Elixia fusjonerte i 2014, men enkelte sentre har drevet med sine opprinnelige navn. Fresh fitness er i samme konsern.
Ikke badstue og barnepass
Hansem mener aktørene i Trondheims trenger konkurranse:
– Flere lavprisaktører trengs for at de store skal føle presset og senke prisene.
Fresh fitness kaller seg «treningsbransjens Rema 1000». Billige treningsabonnementer er blant det de lokker med. Men for at kundene skal få nettopp dét, må enkelte tilbud kuttes.
– Vi har ikke badstue, spa eller barnepass. Vi har kuttet flere tilbud vi mener ikke har noe med trening å gjøre, og vasker sentrene våre selv, sier Hansem.
Vil ekspandere
Fresh fitness ble etablert i 2010. Det første senteret i Trondheim åpnet på Tiller i høst.
– Det er vilt at vi går fra nystartet til Trondheims nest største treningskjede på få måneder, sier Hansem.
Torsdag starter Fresh fitness innmelding til sine nye sentre. Medio oktober kan medlemmene trene på de fire sentrene i byen selv om de fortsatt heter Sats Elixia.
Fem Fresh fitness-sentre i Trondheim er ikke nok, mener Hansem:
– Vi vil ekspandere med en-to sentre de kommende årene. Kanskje utvider vi til de største tettstedene i Trøndelag, men foreløpig er det uaktuelt. Vi er avhengige av mange medlemmer for å kunne drive slik vi gjør. Det er vanskelig på mindre steder.
Hard konkurranse
Anne Thidemann, direktør i Virke Trening, sier konkurransen i treningsbransjen stadig tilspisses:
– Flere og flere nordmenn trener på treningsstudio, men ikke så mange at kampen om kundene ikke er stor. Aktørene i bransjen spiser av hverandres marked.
Lavpriskjedene kom til Norge i 2010.
– I to-tre år fra 2010 var det klart størst vekst av lavpriskjeder i markedet. Nå ser vi en endring: De fleste nyoppstartede er nisjestudioer som tilbyr for eksempel yoga eller pilates, sier Thidemann.