De siste årene har det vært flere trafikkuhell og skader på vogntog på grunn av den ulovlig lave høyden i Koatunnelen.
– To vogntog som er 4,10 eller litt over kan ikke møtes i denne tunnelen, og det oppstår farlige situasjoner med oppbremsing, sa Eivind Lilleby, styremedlem i Lastebilforbundet til NRK i februar.
For lav etter norsk veilov
Koatunnelen, som ligger mellom Verdal og Inderøy, har helt til i februar vært skiltet fri høyde på 4,30 meter, men er enkelte steder ikke mer enn drøye 4 meter.
Alle veipassasjer på riksveinettet i Norge skal være på minimum 4.50 meter i høyden. Koatunnelen er ikke mer enn 4,40 meter i det ene kjørefeltet og 4,10 i det andre.
– Tunnelen har ikke den standard vi ønsker at E6 skal ha, innrømmet Helgar Sætermo, seksjonsleder i Statens vegvesen i februar.
– Slik kan det ikke være. Dette er direkte trafikkfarlig, sa Eivind Lilleby.
Må fjerne overbygningen
Nå viser det seg at det ikke er nok å frese ned asfalten.
– Asfalttykkelsen er 19 centimeter i den delen av tunnelen er 4,10 meter. Det vil si at det ikke er mulig å frese ned ytterlligere, slik at sørgående trafikk kan skiltes 4,30 meter, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
I tillegg til å fjerne asfalt, må vegvesenet derfor også fjerne overbygningsmassene til de kommer til fast fjell.
– Deretter vil vi legge ny masse av bedre kvalitet som gjør at vi kan redusere tykkelsen av overbygningen.
Utbedringene er planlagt utført 12., 13. og 14. april, og kan medføre stengning av E6.