Det hele startet med at Baard hadde ødelagt sin egen telefon. Dette var i 2010, og det var ikke så enkelt å få reparert den. Den eneste muligheten for å reparere telefonen uten å sende den inn til leverandør, fantes i Oslo.
– Jeg klarte å fikse telefonen min selv på under en dag. Det var jeg veldig fornøyd med. Samtidig så skjønte jeg at det måtte være et marked for dette i Trondheim også, sier Lindvaag til NRK.
Dermed hadde Baard sett sin mulighet.
– Vi begynte med å bruke tusen kroner for å kunne kjøpe inn deler. Kontorene hadde vi hjemme i kjellerstua på Byåsen, sier han.
Vanskelig å få ordentlig hjelp
Venner og bekjente var de første kundene, men i løpet av kort tid eskalerte det. «IPhonerep» var det eneste tilbudet som fantes for å reparere telefonene i Trondheim og det benyttet folk seg av til det fulle.
– Apple har et servicetilbud som ikke er optimalt overfor kundene. Kundene oppfatter at når du kjøper produktene får du mye hjelp og støtte, men når noe går galt så er det vanskelig å få hjelp, sier Lindvaag.
(Artikkelen fortsetter under bildet):
En ordentlig familiebedrift
Sammen med pappa Thor, mamma Solfrid og bror Jan gjør de god butikk på å reparere ødelagte iPhones og iPads. Baard reparerer telefonene, Thor tar seg av kundebehandlingen, Solfrid fikser budsjett og regnskap, mens Jan lager hjemmeside og sørger for gode IT-løsninger.
Nesten hele familien Lindvaag er engasjert i den lille bedriften.
– Det har vært lite krangling og stort sett er vi enige. I tillegg vet vi hvem som er sjefen, forteller pappa Thor Lindvaag.
Alltid vært interessert i dingser
Lindvaag har bakgrunn innen økonomi og markedsføring, men har alltid vært interessert i dingser og duppeditter. Han så det derfor ikke som noen umulighet å lære seg å reparere telefoner.
– Jeg har vært på kurs både i USA og Kina for å lære meg ting. Jeg er meget teknisk interessert og har skrudd mange duppeditter i barne- og ungdomstiden.
– Er det lett å lære seg?
– Er du teknisk anlagt og har fikset duppedingser tidligere, så er det ikke noe problem, men du må ha litt teknikk i fingrene.
(Artikkelen fortsetter under bildet):
Prioriterer kvalitet
I begynnelsen var det utfordrende å finne deler som hadde god kvalitet. Men etter en del prøving og feiling har bedriften funnet en tilfredsstillende løsning.
– Alle delene og alle iPhonene kommer fra Kina. Noen lager skjermer, noen lager hovedkort, mikrobrikker og kamera, deretter blir alt satt sammen på en fabrikk, forteller Lindvaag.
– Hvor mange bomdeler har dere kjøpt før dere fant de som funker?
– Det er nok flere hundre tusen. Enten har ikke delene vært helt bra, eller så har ikke leverandørene vært helt oppegående, sier Lindvaag.
Måtte utvide
Etter hvert som det ble flere kunder fant Baard ut av han måtte utvide driften. Kjellerstua på Byåsen var ikke lenger stor nok.
– Vi merket at det tok av da vi hadde stigebilen til brannvesenet og kommandobilen til politiet stående utenfor og laget trafikkaos i gata. Da var det på tide å gjøre noe, forteller Lindvaag.
Etter at de flyttet fra Byåsen har bedriften vokst. I skrivende stund har de fem butikker og planlegger å øke med ytterligere to-tre i løpet av 2015.
– Nå har vi butikker i Oslo, Trondheim, Lillestrøm, Fredrikstad, Sarpsborg. Det blir spennende å se nordover, kanskje Bodø er et godt alternativ, men jeg går heller for de større byene først, forteller Lindvaag.
(Aurikkelen fortsetter under bildet):
Rundt halvparten ødelegger telefonen
I løpet av intervjuet med Baard kommer det inn ei jente som har ødelagt telefonen sin. Skjermen ble knust da hun mistet den ned i asfalten. Hun har bare hatt telefonen i et halvt år.
– Jeg har mistet den i bakken ganske mange ganger, men denne gangen landet den perfekt, forteller Kristine Tørset.
Og hun er ikke alene om det.
– Det er i alle fall 50 prosent av vennene mine som har knust skjermen på smarttelefonen sin, forteller hun.
Hun er glad for at det finnes en mulighet for å reparere telefonen, i stedet for å bruke flere tusen kroner på å kjøpe seg en ny.
– Mest mulig glass
Ifølge Baard er rundt 90 prosent av reparasjonene de gjennomfører på grunn av at glasset er knust.
– Mest mulig glass, det er det vi liker! Snart kommer Samsung med ny telefon og den er laget med glass rundt kanten. Det er noe jeg ser for meg vil øke markedet for reparasjoner. Jeg synes synd på dem som kjøper de mobilene, for den kommer til å gå i stykker, forteller Lindvaag.
Det er et stort marked
Selv om flere og flere tilbyr reparasjoner i Norge, mener Lindvaag at markedet ikke er i ferd med å mettes.
– Bare i Trøndelag er det 200 000 mennesker. Jeg vil tro at halvparten av de har en smarttelefon eller et nettbrett, og statistisk sett, så knuser nok halvparten av dem igjen smart-delen en gang i løpet av året. Så det er et stort marked.
– Vi har funnet nisjen vår, men vi vil alltid utvide med nye telefoner og modeller. Vi har vurdert å jobbe med små reparasjoner av Mac, men det er lenger fram i tid. Og så har vi en del tanker om butikkekspansjon, men vi har ikke kommet lenger enn de to vi har klar.
I tillegg til å skifte glass på smarttelefonene og nettbrettene tilbyr de også batteriskift, software og bytting av diverse knapper.
(Artikkelen fortsetter under bildet):
En eventyrlig vekst
Siden Baard investerte en 1000-lapp i deler i 2010 har omsetningen økt drastisk.
– Jeg tenkte ikke at jeg kunne tjene penger på dette for noen år siden. Det slo meg ikke engang at dette var en business å ta tak i, sier Lindvaag.
I 2014 omsatte bedriften for rundt 6 millioner kroner og estimatet for 2015 er rundt 10 millioner.
– Målet er høyere, men vi får se hva vi ender opp med. Suksessfaktoren vår er nok at vi var nummer to med dette i Norge. I tillegg har vi kvalitetsdeler og vi gjør det vi kan for å gi best mulig service til kurante priser, avslutter Lindvaag.