Hopp til innhold

Tidligfødte presterer best i skolen

Elever som er født seint på året presterer dårligere på skolen enn andre, uten at skolene tar hensyn til dette.

Mattetime

Elever født i første halvår klarer seg bedre på skolen enn andre elever, viser nye forskning.

Foto: Christophe LEFEBVRE / PHOTOPQR/LA VOIX DU NORD

Rolf Petter Ingvaldsen

Rolf Petter Ingvaldsen er professor ved Høgskolen i Nord-Trøndelag.

Foto: Knut Reitan

Det viser forskning som er gjennomført ved høgskolene i Nord- og Sør-Trøndelag, skriver Adresseavisen .

175.000 elever

Forskerne har sett på de nasjonale prøvene blant 175.000 elever i femte, åttende- og niende klasse i hele Norge i denne undersøkelsen.

– De som er født tidlig på året scorer betydelig høyere enn de som er født sent. I barneskoleårene vokser og utvikler man seg fort, og dette tyder på at måneders aldersforskjell kan bety svært mye for hva man presterer i klasserommet, sier professor Rolf Petter Ingvaldsen ved Høgskolen i Nord-Trøndelag til avisa.

Han har doktorgrad i læringspsykologi og har arbeidet med lærevansker blant barn.

Han får støtte av førstelektor Tore Kristian Aune ved idrettsfag ved Høgskolen i Nord-Trøndelag.

– Det er spesielt guttene som utnytter fordelen av å være født først på året, mens jentene født sent på året blir tapere i matte, mener Aune.

Lærevansker

Elever som er født sent på året og som sliter, blir oftere henvist til spesialpedagogiske tiltak. De får ofte en diagnose med lærevansker.

– Dette kan føre til en negativ selvoppfyllende profeti, og kan ha betydning for frafallet i skolen, mener Tore Kristian Aune.

De to forskerne advarer mot eliteskoler, slik det nå kan bli åpnet for.

– Unger som er født i første halvår vil bli selektert inn i eliteskoler, mens de som er født i andre halvår får timer hos spesialpedagoger eller tilpasset opplæring. Løsningen burde heller vært å sette ned tempoet i skolen og ta hensyn til biologisk utvikling, mener professor Rolf Petter Ingvaldsen.

Fra idretten er det også kjent at de som er født tidlig på året presterer bedre enn de som er født sent på året.

– De som er født i andre halvår er også overrepresentert innen barne- og ungdomspsykiatrien. Skal du også bruke testene i skolen til å skape eliteklasser blir dette feil, mener Ingvaldsen.