Hopp til innhold

Sakker akterut som sykkelby

Trondheim er en godt under middels attraktiv sykkelby. Trønderhovedstaden fikk dårlig plassering i undersøkelse.

Hjul i fart

En undersøkelse setter sykkelbyen Trondheim i et heller dårlig lys.

Foto: Kamilla Pedersen / NRK

Syklistenes Landsforening la nylig frem en undersøkelse hvor Trondheim kun havner på en 17. plass blant de 30 største byene i Norge.

Resultaltene er enda verrre enn for to år siden, da byen lå som nummer 10 blant tjue.

Høyres gruppeleder i bystyret, Yngve Brox, fortviler.

– Det er jo trist. Det tyder jo på at det ikke skjer så mye i Trondheim, mens det skjer mye i andre byer i Norge.

Richard Torbjørn Sanders har en klar formening om hvordan byen bør være tilrettelagt for syklister. Som leder for syklistenes landsforening i Trondheim, var han i går med på å legge fram en undersøkelse som satte sykkelbyen Trondheim i et heller dårlig lys.

– Når det kommer til stykket så velger politikerne å prioritere bilfremkommelighet og parkeringsplasser for bil fremfor anlegg for sykkel og gange.

I fjor ble det som del av miljøpakken satt av inntil 800 millioner kroner til utbygging av sykkelveinettet de neste ti årene. Til tross for dette er Trondheim sammen med Drammen den eneste byen som får dårligere karakter enn i samme undersøkelse for to år siden.

Høyre får refs

Høyre er det partiet som får mest refs fra Syklistenes landsforening i forbindelse med undersøkelsen. Blant annet fordi partiet har jobbet mot forslaget om 30-grense i hele midtbyen.

Sykkel

- Trondheim har ikke råd til å miste plassen som sykkelby i Norge, sier kommunalråd for arbeiderpartiet Aase Sætran.

Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

– Vi i Høyre har lenge kjempet for å bedre vintervedlikeholdet. Selv med de fartsgrensene vi ønsker oss er det mulig å få til bedre forhold for de syklende i byen. Det handler om å få egne felter hvor det går an å sykle, sier Brox.

Dagrun Gilberg sykler daglig fra Nardo og ned til sentrum, og innrømmer at det kan være litt småskummelt i blant.

– Det kunne vært bedre. Det skulle gjerne vært flere som syklet, og en restriksjon på fart kunne vært positivt.

– Må ta seg skikkelig i nakken

Det ble til slutt en mellomløsning med 40 km/t for Trondheim sentrum, noe kommunalråd for arbeiderpartiet Aase Sætran mener er et steg i riktig retning.

– Jeg synes det må være et godt tiltak.

Hun er derimot ikke godt fornøyd med den nedslående syklistundersøkelsen.

– Trondheim må ta seg selv skikkelig i nakken. Vi har ikke råd til å miste plassen som sykkelby i Norge.