Hopp til innhold

Nord-Europas dyreste tunnel

Tross utfordringer med kvikkleire, Strindheimtunnelen står klar to måneder før planen.

Utfordringer med kvikkleire, gjør at Strindheimtunellen blir Nord-Europas dyreste tunell.

Det arbeides både på utsiden og på innsiden av Strindheimtunnelen.

Statens vegvesen og underentreprenørene har siden 2010 vært i full sving på prosjektet som nå ligger an til å bli ferdig hele to måneder før planen.

Nord-Europas dyreste tunnel

Eirik Østmo

Eirik Østmo mener problemer med kvikkleire har resultert i en dyr vei.

Foto: Øivind Olsson / NRK
Strindheimtunellen

Denne delen av tunnelen er på 350 meter, og hver meter koster 2 millioner kroner.

Foto: Øivind Olsson / NRK

Men selv om arbeidet går raskere enn antatt, har prosjektet hatt store utfordringer, som har resultert i at tunnelen har blitt Nord-Europas dyreste.

– Den største utfordringa har vært å bygge tunnelen i kvikkleire. Det er mye kvikkleire i Møllenbergområdet som må graves vekk eller gjøres noe med, for å kunne lage betongkulverten tunellen går i, forteller prosjektleder Eirik Østmo i Statens vegvesen.

Tunnelen har kostet tilsammen 600 millioner, som betyr en meterpris på 2 millioner. Dette gjør at Strindheimtunnelen er Nord-Europas dyreste.

Tunnelen har to løp og er dimensjonert for 20 000 kjøretøy i døgnet, men til tross for store utfordringer, ligger de 2 måneder foran skjema.

– Vi hadde planlagt en ferdigstillelse og åpning i april 2014. Nå ser det ut som at vi klarer å åpne to måneder før, altså i slutten av februar 2014, sier Østmo.

Tiller også i rute

På veiene forbi Tiller ved City Syd er arbeidet godt i rute, og vil mest sannsynlig stå ferdig som planlagt i oktober.

I dette området passerer det om lag 50 000 biler i døgnet, og de nye veiene vil bidra til at trafikken går lettere.

Almar Aronsen

Almar Aronsen har tro på ny vei kan forbedre køproblemene.

Foto: Øivind Olsson / NRK

– Det er først og fremst de som bor her i området, som vil merke at trafikken går bedre. Veien kommer til å lette trykket særlig på Østre Rosten og Tonstadkrysset. Vi forventer at en del av de køene vi ser i dag vil forsvinne helt, sier prosjektleder Almar Aronsen i Statens vegvesen.

Rotvollhaugen bro skal gjenoppbygges

I området rundt Leangen går arbeidet også etter planen.

Unntaket er byggingen av Rotvollhaugen bro som kollapset under støpning den 8. mai i år.

– Entreprenøren utreder nå hvordan man skal gjenreise Rotvollhaugen bro. Det er noe som er uavklart med hva som skal rives, og hva som skal bevares, blant annet er det noen brusegler vi er usikre på om kan brukes videre, sier Østmo.