Fagleder for vegvesenets utekontroll i Sør-Trøndelag, Jan Ivar Moen sier det kunne vært verre.
– Kontrollen viser nokså normale utslag, og totalt sett er det litt bedre enn forventet. Kontrollen involverte både store og små biler, hvorav samtlige ble samtidig sjekket mot databasen som umiddelbart avslører eventuelle mangler innen kjørerett, forsikring, EU-kontroll eller årsavgift, forteller Moen.
Tre ble politianmeldt i kontrollen, som omfattet sjekk av 2000 kjøretøyer.
Manglet hjul og ABS-bremser
Det koster noen kroner å bli tatt for mangler. En tilhenger på et av vogntogene manglet et hjul. Men det viste seg å være mer enn som så. Sjåføren fikk kjøreforbud og 12.400 kroner i overlastgebyr. I tillegg manglet ABS-bremser og bombrikke, og det ble 8.000 kroner i tillegg.
Et annet vogntog manglet 4 vinterdekk på tilhengeren, og for det fikk sjåføren et gebyr på 3000 kroner.
Tre uten kjørerett
En sjåfør viste seg å være helt uten førerkort. Han prøvde litt senere å komme seg unna i en annen bil som han hentet etter å ha blitt stanset første gang. Det medførte at vedkommende ble anmeldt.
15 sjåfører måtte levere fra seg skiltene på grunn av feil og mangler, mens tre andre ble anmeldt til politiet for manglende kjørerett. Det kan i praksis bety at de ikke fyller kravene til å kjøre bilen, eller de mangler sertifikat fullstendig. Kontrollen ble ei stund også assistert av en politipatrulje.
Noen få gambler med sikkerheten
Fagleder Jan Ivar Moen vil ikke påstå at de fleste som blir tatt for mangler, gjør det med overlegg.
- Men at noen gambler med for eksempel overlast eller litt for dårlig sikring av lasten, det er nok tilfelle. Vi forsøker å velge ut kjøretøyer som vi av erfaring vet kan ha godt av en sjekk.
Statens Vegvesen har som mål å bedre den generelle trafikksikkerheten gjennom disse kontrollene, og jobber i henhold til null-visjonen.
– Kontrollen av kjøretøyer fortsetter. Alle må regne med å bli stanset en dag, sier fagleder Jan Ivar Moen i vegvesenets utekontroll.