Hopp til innhold

– Kronprinsprosjekt sparer samfunnet for millioner

«Kjør for livet» sparer samfunnet for 80 millioner kroner. Kommuner med dette tilbudet har gjort en god investering i ungdommene sine. For hver krone de bruker, får de to igjen.

Kjør for livet

Motorsport og mekking blir brukt som interessevekker i Kjør for livet, for å gi hver enkelt deltaker inspirasjon, motivasjon og mot.

Foto: Kjør for livet

«Kjør for livet» er ett av fire prosjekter i Kronprinsparets Fonds portefølje. En rapport fra DNV GL (tidligere Det Norske Veritas) viser at for hver ungdom som deltar i programmet, sparer kommunene cirka 1,1 millioner kroner i et livsløpsperspektiv.

– Vi hadde 74 ungdommer inne i programmet i 2013, det utgjør cirka 80 millioner kroner, sier Knut Ove Børseth, lagkaptein og gründer i «Kjør for livet» til NRK.

– Samfunnsnytten er meget stor

«Kjør for livet» aktiviserer ungdom inn i positive aktiviteter, og vil på sikt forebygge risikoen for frafall fra skole og arbeidsliv. For å finne samfunnsnytten av tilbudet, har DNV GL sammenliknet deltakernes utgangspunkt med en statistisk sammenliknbar gruppe.

Sveising

De ansatte merker stor forskjell på ungdommene før og etter de har deltatt i programmet.

Foto: Kjør for livet

– Vi har regnet på 10 000 ulike scenarioer for hver enkelt ungdom. Deler av arbeidet vårt har basert seg på velprøvde og anerkjente metoder og tilnærminger fra øvrige fagområder som selskapet er engasjert i, skriver Sverre Danielsen, sjefrådgiver i DNV GL i en pressemelding.

På andre områder har selskapet tenkt helt nytt. Noe av det nye er at de har involvert deltakerne selv og kartlagt deres egen opplevelse av å være med i programmet.

– Vi har etablert et nyansert sammenligningsgrunnlag og benyttet en beregningsmodell for å simulere livsløpet til deltakerne, forteller Danielsen.

Daglig leder i Kronprinsparets Fond, Solfrid Flateby, forteller at DNV GLs metoder for å vurdere samfunnsnytte både gir Kronprinsparets Fond og prosjektene et meget verdifullt styringsverktøy.

– Analysen viser at samfunnsnytten av de fire prosjektene er meget stor, sier Flateby i en pressemelding.

Merker store forskjeller

Børseth mener det økonomiske aspektet er veldig viktig for å få «Kjør for livet» ut til flere kommuner. Likevel synes han nytten hver enkelt ungdom har av tilbudet er viktigst.

– Vi merker store forskjeller på ungdommene fra de kom inn i programmet og når de har vært her en stund. Vi ser en adferdselsendring når vi er sammen med dem, vi hører det fra kontaktmøter på skolen og fra familiene og naboene deres, sier Børseth.

«Kjør for livet» er veldig glad for at DNV GL har valgt å legge ned så mye arbeid i å dokumentere effekten av tilbudet.

– De legger alle ungdommene i rapporten og det hadde vi ikke klart alene. Vårt mål er nå å få flere ungdommer med i programmet, sier Brøseth.

Kjør for livet 2

Alle må bidra og alle er likeverdige medlemmer av teamet når de deltar i «Kjør for livet».

Foto: Kjør for livet