Leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken, er irritert på utspillet til Senterpartipolitiker Heidi Greni, om at bråk fra dieselaggregater på hytter er en verre støykilde enn snøscootere i naturen.
– Hvis lyden fra et sånt aggregat er så plagsomt for Greni, så skjønner jeg ikke hvorfor ikke hun og Senterpartiet jobbet frem bedre løsninger for solcellepaneler da de satt i regjering, sier Haltbrekken til NRK.
Han mener aggregater ofte kan erstattes med bedre solcellepaneler, og støyen sånn reduseres.
- Les også: Her vil de ha scooterkjøring
– Ment som en sammenligning
Greni syns det blir feil at debatten blir om for eller imot dieselaggregat, hun brukte eksempelet kun som en sammenligning.
– En scooter hører du bare i de få sekundene den passerer. Et dieselaggregat kan stå og bråke i mange timer, understreker Greni.
På spørsmål om Sp-politikeren nå vil jobbe for bedre støtteordninger for solcellepaneler fremover, svarer hun at det kan hun godt, men at det ikke er hovedpoenget hennes.
– Jeg syns heller vi skal si ja, takk begge deler. De aller fleste hytteeiere har jo både aggregat og solcellepanel og jeg tenker faktisk å skaffe meg et aggregat selv, sier Greni.
- Les også: Rekordmange snøscootere i Norge
- Les også: 100 kommuner vil ha scooterløyper
Meningsløst
Haltbrekken syns det blir for dumt å bruke aggregater som eksempel på plagsomt støy, hvis du egentlig ikke blir plaga av det og vil skaffe deg et selv.
– Dette viser jo tydelig at Greni og Senterpartiet ikke ønsker å redusere støyforurensninga i naturen, men bare bruker dette eksempelet som tom retorikk for å forvirre, understreker Haltbrekken.
Han er tydelig på at det dreier seg om andre ting enn støy i denne saken.
– En scooter kommer seg langt inn i en sårbar natur som i vintermånedene går på sparebluss. Hvilke skadevirkninger det får vet vi altfor lite om enda, sier Haltbrekken.
Ønsker ikke frislipp
Greni har tiltro til at løypene blir lagt på en måte som tar hensyn til naturen, og hun sier hun heller ikke ønsker fri kjøring velkommen.
– Men jeg ønsker at lokalpolitikerne skal være dem som fatter vedtaket om de ønsker scooterkjøring i sin kommune eller ikke, avslutter hun.
- Les også: Snøscooter-liberalisering skaper strid