Hopp til innhold

Slik skal vi unngå det årlige snøkaoset

Hvert eneste år blir det trafikkaos på den første snødagen om høsten. Et par korte sommermåneder sletter tydeligvis all hukommelse om vinterkjøring.

Glattkjøring

OPPFRISKNING: De fleste kan ha godt av en tur på glattkjøringsbanen før vinteren setter inn, mener NAF.

Foto: NRK

I oktober i fjor var det gigantkøer, utforkjøringer og sjokkerte morgentryner da folk i Trondheim fikk se snø for første gang på et halvt år.

På Sørlandet kom ikke snøproblemene i gang for alvor før et par måneder senere, men da ble det til gjengjeld full stopp.

I år vil NAF begrense kaoset.

Snøkaos i Trondheim

TYPISK: Utforkjøringer og lange bilkøer er et vanlig syn på den første snødagen flere steder i landet. Dette bildet er fra Trondheim i 2012.

Foto: Roy Strømsnes/Henriette Louise Krogness / NRK

Derfor åpner de alle landets glattkjøringsbaner på lørdag og ber folk om å komme innom for å tester ferdighetene sine.

– Som far på ferie

Til tross for at de fleste bilførere i Norge kjører på snø og is i flere måneder hvert år, blir det som regel ulykker og kaos når vinteren igjen melder seg etter sommeren.

– Det er litt det samme som at far alltid blir solbrent de to første dagene på sydenturen, sier Morten Fransrud som er fagansvarlig i NAF trafikktrening.

I tillegg til at mange ikke skifter dekk før snøen kommer, har de fleste et annet kjøremønster om sommeren enn om vinteren.

Morten Fransrud

Morten Fransrud i NAF sier de fleste kunne trengt litt etterutdanning som sjåfører.

Foto: Tor D. Magnussen / NAF

– Dessverre er det få som har et stabilt kjøremønster hele året, hadde man hatt det ville man sluppet problemer hver vinter, sier Fransrud.

Folk blir utrolig fornærma

Det er forferdelig ubehagelig når bilen sklir unna i en sving og du mister kontroll, man er ofte ikke forberedt på det i det hele tatt.

– Ved å trene litt og bli mer bevisst på signalene du får fra bilen kan man oppfatte at problemene er på vei før de dukker opp, sier Fransrud.

Når man kjører er man avhengig av å beregne hvor godt veigrep man har, og det er det teknisk vanskeligste, mener han.

– Feilberegner du det har du et alvorlig problem.

Han tror imidlertid at det er mange som ikke vil innrømme at de trenger en oppfriskning.

– Du kan si mye stygt til et menneske uten at de blir sinna, men hvis du sier til en person, særlig en mann, at han er dårlig til å kjøre bil, da ligger du tynt an.

Les også:

Bli kjent med bilen

I helga kan man altså møte opp i sin egen bil på glattkjøringsbaner over hele landet for å friske opp evnene til å kjøre på glatte veier.

– Vi ser at det er to ting folk trenger bevisstgjøring på, sier Fransrud.

– Det ene er at de må finne ut hvor flinke de selv er på å gjøre gode valg. Det andre er å bli kjent med bilen slik at den gjør det du prøver å få den til å gjøre.

Det er unge menn som forårsaker de fleste ulykkene på norske veier, men Fransrud vil gjerne ha besøk av både kvinner og menn på lørdag.

– Det vi merker på kursene er at mannfolka blir litt overraska over at de ikke er så presise og flinke som de trodde, mens jentene ofte får en større trygghetsfølelse og får større glede av å kjøre bil etterpå.