Hopp til innhold

Slik røpes det glade budskap på nett

Bolle i ovnen, bitte små barnesko eller et hjerte på magen. Vordende foreldre velger å fortelle om sin egen graviditet på kreative måter i sosiale medier.

Ingvild Dahl

Ingvild Dahl valgte å dele nyheten om sin graviditet med et bilde på sosiale medier.

Foto: privat

– Jeg ville gjøre det på en litt annerledes måte. En måte jeg visste ingen andre hadde gjort.

Ingvild Dahl og Eirik Saur fra Høylandet fikk i januar nyheten om at de skulle bli foreldre. Ni måneder senere ble lille Lucas født. Men da nyheten kom, ville de gjerne dele det med flere. Derfor valgte Ingvild å legge ut et bilde på Facebook.

– Dette var en idé jeg hadde selv. Det er så typisk at folk legger ut et ultralydbilde eller en bolle i ovnen! Så jeg ville fortelle det på en ny måte, og da syns jeg dette var en god idé, sier hun.

  • Har du et kreativt bilde fra den store nyheten? Send det til oss på Instagram med emneknagg #nrktrøndelag

Kreative bilder i sosiale medier

Ingvild brukte et hjerte på magen som en morsom måte å fortelle den store nyheten på. Bildet skulle også fortelle hvordan det faktisk føltes å vite at man skulle bli foreldre for første gang.

– Det er jo et bilde som viser akkurat hva vi følte om det å bli gravid, og hvor glade vi var for akkurat det.

Og hun er langt fra alene om å dele nyheten i sosiale medier. Folk publiserer kreative bilder som baking av boller, små sko og en barnevogn.

«Vi skal bli tre»

Da Caroline Oksdøl Søberg og Andreas Tønset skulle fortelle at de ventet barn, delte de et bilde av seg selv i en skog med teksten «vi skal bli tre» i sosiale medier.

– Vi ville ha noe som var annerledes og eget. Vi ville også prøve å presentere det på en morsom måte. Vi hadde vært innom flere ideer, men denne ideen var den eneste vi hadde kommet på helt selv og ikke sett noen andre steder.

Det var kjæresten som kom med ideen.

– Han er en kar som er kjent for sine kjappe og vittige kommentarer, så sånn sett så følte i hvert fall jeg at ordspillet med tre på et vis representerte han og oss, noe som var med på å gjøre det mer personlig, sier Søberg.

– Trendy

Berit Skog

Berit Skog ved NTNU mener å dele bilder av graviditet i sosiale medier har blitt trendy.

Foto: NTNU info

Berit Skog er førsteamanuensis ved NTNU og jobber med barn, unge og voksnes bruk av sosiale medier. Hun mener deling av gravidbilder har blitt mer akseptert:

– Det har blitt mer og mer vanlig å dele personlige og private ting i sosiale medier. Personlige grenser er forskjøvet.

Liker du ikke å dele den store nyheten i sosiale medier? Da kan du velge å fortelle det foran hele Norges pressekorps, som Marit Bjørgen gjorde i juni. Klippet kan du se nedenfor.

Marit Bjørgen forteller pressen at hun er gravid. Foto: Ketil Kern.