Etter at Petter Northug kjørte med promille og krasjet på Byåsen i Trondheim i mai, må skistjerna regne med å betale mer enn for bare ulykkesbilen.
- Les også: Må punge ut for ulykkesbilen
– Ikke vanlig å kreve erstatning
28-åringen holdt høy fart og ødela både skilt, rekkverk og lysarmatur i krasjet. Trondheim kommune er ansvarlig for reparasjonen på disse gjenstandene siden det er en kommunal vei.
Planlegger i Trondheim kommune, Imre Aleksandersen, sier de håndterer dette som enhver annen sak der noen forvolder skade på kommunal eiendom. De forholder seg til Petter Northugs forsikringsselskap, som vil motta et krav fra dem.
Med andre ord vil ikke erstatningskravet bli tatt opp når Northug torsdag møter i Sør-Trøndelag tingrett for å få dommen etter fyllekjøringa.
– Det er ikke vanlig å kreve erstatning gjennom straffesaker, sier Aleksandersen til NRK.
80 000 kroner for reparasjon
Å reparere lysarmaturen på Byåsen har kostet kommunen 40 000 kroner.
Aleksandersen anslår at regningen ender på rundt 70 000 til 80 000 når kostnadene for reparasjon av rekkverk og skilt summeres med.
– Det spiller ingen rolle for oss om han heter Petter Northug eller noe annet. Vi skiller ikke på det, men forholder oss slik vi gjør mot alle som gjør skade på kommunal eiendom, sier Aleksandersen til NRK.
- Les også: Northug hadde 1,65 i promille
Regningen vil bli oversendt forsikringsselskapet så snart alle fakturaene for reparasjonene er klare.
– Må i utgangspunktet betale alt
Informasjonsdirektør i IF Forsikring, Jon Berge, uttaler seg på generelt grunnlag, men sier til NRK.no at Northug i utgangspunktet neppe får økonomisk hjelp til å dekke skadekostnadene av forsikringsselskapet sitt.
– Vi avslår forsikring når det er snakk om promillekjøring, det er generell standard. Det blir på samme grunnlag som kostnadene med bilen som er vraket, sier Berge.
Han tror ikke forsikringsselskapet til Northug vil slite med å få det de krever.
– Slik det har vært i denne saken har jo Northug uttalt at han er klar for å betale for sine skader, så det kommer nok ikke til å bli et problem, sier Berge.