Hopp til innhold

Sju personer døde i trafikken - i fjor døde én

I årets to første måneder omkom sju personer i trafikkulykker i Trøndelag. Én person omkom i samme periode i fjor.

Dødsulykke Verdal

To menn omkom i ei dødsulykke i Verdal 31. januar. Totalt sju personer mistet livet på trønderske veier i årets to første måneder.

Foto: Terje Næss

Tall fra Trygg trafikk viser en stor økning i antall trafikkdødsfall i januar og februar i år. I Sør-Trøndelag er økningen størst.

– En slik start på året er veldig uhyggelig, sier direktør i Trygg trafikk, Jan Johansen.

I Sør-Trøndelag mistet fem personer livet i trafikken i årets første måneder, mens to personer omkom i Nord-Trøndelag.

Også på landsbasis er økningen voldsom. Antall trafikkdødsfall er nesten doblet fra i fjor.

Nærmer oss allerede fjorårets totaltall

Det har vært en del variasjoner i antall dødsulykker på norske veier de siste 15 årene. Jan Johansen tror svingningene kan være tilfeldige.

De siste fem årene har sju-åtte personer omkommet på veiene i Sør-Trøndelag årlig. Johansen sier det er ille at så mange som fem personer har omkommet i fylket bare på to måneder.

Dødsulykke Våvatnet

Én person omkom i en frontkollisjon ved Våvatnet i Orkdal 25. januar.

Foto: Avisa Sør-Trøndelag

– Sør-Trøndelag har kommet dårlig ut flere år. Fem omkomne på et helt år er mange. Sør-Trøndelag har ikke den samme nedgangstrenden som enkelte andre fylker har. Hvorfor det er slik, kan vi ikke svare på, sier Johansen.

Totalt i fjor omkom 125 personer i trafikken i Norge - 22 færre enn året før. Tallet beskrives som historisk lavt. Jan Johansen krysser fingrene for at de første månedene av 2016 ikke setter standarden for resten av året.

– Det er bare å håpe. Det vi imidlertid vet, er at det er flere ulykker om sommeren enn vinteren. Tørt og godt føre og lysere netter fører trolig til at folk tar større risiko enn ellers, sier han.

Hovedgrunnen er høy hastighet

Glatte veier og dårlig føre skal aldri få skylden for dødsulykker, sier Johansen:

– Det er mye snakk om at føret er årsak. Det er feil. Det handler om at bilistene må tilpasse sin atferd til føreforholdene. Følger bilistene enkle leveregler, vil en eventuell trafikkulykke kun utløse mekaniske skader - ikke alvorlige personskader, sier Johansen.

Nesten halvparten av dødsulykkene på norske veien kan forklares med for høy hastighet. Det viser undersøkelser gjort av Statens vegvesen.

– Fart er altfor ofte årsaken til at ulykker ender så dramatisk som de gjør, sier Johansen.

Andre utløsende faktorer er manglende førerdyktighet, rus og manglende bruk av bilbelte.

Les mer om ulykkene i Trøndelag: