Hopp til innhold

Bussjåfør til politi: – Husker ingenting

Den tyske sjåføren husker ingenting fra ulykken på E6 tirsdag. Da turistbussen han kjørte kolliderte inn i en bergvegg. Fire mennesker mistet livet.

Bilder av teknikere som undersøker ulykkesbussen fra namskogan

– Han mener han har det vi kaller en total blackout, sier hans forsvarer Siw Bleikvassli.

Hun var tilstede i dag da politiet avhørte sjåføren, som ligger med skader på sykehuset Namsos. Politiet må bruke tolk for å snakke med sjåføren.

– Vi opprettholder siktelsen, men sjåføren får lov til å forlate Norge, sier etterforskningsleder Kjetil Ravlo ved Nord-Trøndelag politidistrikt.

Siw Bleikvassli

Husker ingenting. Forsvarer Siw Bleikvassli representerer bussjåføren som er siktet for uaktsom kjøring.

Foto: Espen Sandmo/NRK

Sterkt preget

Forsvareren forteller at den tyske sjåføren er preget av situasjonen, og at han tenker på de involverte.

– Han tenker først og fremst på passasjerene, de skadde og de etterlatte, sier Bleikvassli.

– Hva sier han om ulykken, hva skjedde?

– Om selve ulykken har han ikke noe minne slik det er nå. Han har en total blackout slik han uttrykker det. Både tiden før og under selve ulykken, sier forsvareren.

Trenger informasjon

– Akkurat nå gjennomfører vi avhør av bussjåføren. Etter at vi er ferdige med han vil vi ta en gjennomgang av det som er gjort av tekniske undersøkelser. Det sa lensmann Stein Erik Granli i Namsos og Fosnes til NRK tidligere i dag.

Avhørene og tekniske undersøkelser vil kanskje gi politiet svar på hvorfor turistbussen fra Sveits med 16 passasjerer kjørte utfor vegen og kolliderte med en fjellvegg tirsdag 29. juli. Bruken av sikkerhetsbeltene er et viktig tema i etterforskningen.

– Bruk av setebelter, konsekvenser og skadeomfang er et sentralt tema i den videre etterforskningen. Det kan ha påvirket skadeomfanget, sier lensmannen.

Politiet opprettholder siktelsen om uaktsom kjøring mot sjåføren.

Lensmann Stein Erik Granli

FORTSATT SIKTET: Lensmann Stein Erik Granli opprettholder siktelsen mot den tyske sjåføren. Han får imidlertid lov til å reise hjem.

Foto: Silje Kolaas

Arbeidsgiver returnert

Politiet har også snakket med busselskapet sin representant som kom fra Sveits til Namsos. Men det skal ikke ha vært et formelt avhør.

Eurobus sin representant, Petra Rütti, ønsket ikke å kommentere saken til NRK onsdag. Hun returnerte sammen med de andre passasjerene, som var om bord på bussen. Sammen med passasjerene var også leger og helsepersonell fra et Sveitsisk redningsselskap. Reisefølget skal ha vært godt voksne folk. To har mistet sin ektefelle og en har mistet sin søster.

Brukte ikke bilbelter

Havarikommisjonen har undersøkt bussen, og har allerede funnet ut at ikke alle brukte bilbelter.

Bussulykke i Namsskogan

Fire mennesker omkom etter utforkjøringen på E6 i Namssskogan i Nord-Trøndelag.

Foto: Ingvild Kirkedam / Namdalsavisa

– Når det gjelder bilbelter så viser foreløpige funn at mange har brukt belter, men det er også enkelte som ikke har gjort det. Dette har påvirket skadeomfanget, sier undersøkelsesleder Simen Lian Hansen i Havarikommisjonen.

Havarikommisjonen har også behov for å snakke med sjåføren av bussen, som i går var i for dårlig tilstand til å bli avhørt.

Han ble overført fra intensivavdeling til sengepost i går formiddag, og har så store skader at han må ligge i seng, etter det NRK kjenner til. Dermed er han alene igjen etter ulykken til det blir medisinsk forsvarlig å sende han hjem. Mannen er tysk, men er bosatt i Sveits.

– Vi har kontaktet den tyske ambassaden, og de kan gi sjåføren den hjelpen han har krav på. Dette har vi formidlet til sjåføren, sier informasjonsansvarlig Svein Karlsen ved sykehuset Namsos.

Påbudt med bilbelter

Lensmann Stein Erik Granli sier at dersom det er sikkerhetsbelter montert i buss, skal de brukes.

bussulykke namsskogan

Flere brukte ikke bilbelter i ulykkesbussen fra Sveits. Det har påvirket skadene, sier Havarikommisjonen.

Foto: Terje Næss

– Regelene i Norge er slik at voksne har selv ansvar for at beltet blir brukt, og for de under 15 år er det sjåføren som har ansvar for at de blir brukt, sier lensmannen.