Hopp til innhold

Senterpartiet vil fjerne elbilfordeler

Senterpartiet vil fjerne elbilgodene i Trondheim. Norsk Elbilforening frykter utspillet kan dempe elbilsalget.

Elbiler parkert i Trondheim sentrum

Folk som har elbiler kan parkere gratis i fem timer i Trondheim sentrum. Dette er en av flere goder elbilister i byen har.

Foto: Stein Roar Leite / NRK

Ola Borten Moe

Ola Borten Moe vil fjerne fordelene elbilistene har i Trondheim.

Foto: Geir Otto Johansen / NTB Scanpix
Senterpartiets komitéleder i oppvekstkomieen i Trondheim Marte Løvik.

Marte Løvik vil også at de som kjører elbil i Trondheim betaler for seg.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

– Elbiler tar opp parkeringsplasser, de bruker veinettet og nyter godt av de veiutbyggingene vi gjennomfører i Trondheim. Nå er det på tide at de også er med å betale for fellesgodene slik alle andre må gjøre, sier Marte Løvik og Ola Borten Moe til Adresseavisen.

De to er første og tredjekandidat for Senterpartiet i Trondheim foran høstens kommunevalg, og vil at elbiler ikke lenger skal parkere gratis i Midtbyen eller kjøre i kollektivfeltene og passere gratis gjennom bomstasjonene.

Frykter kollaps

Landsmøtet til Senterpartiet vedtok i helga å beholde de nasjonele fordelene for elbiler til 2017, men partiet mener det er på tide å fjerne godene for denne gruppa i Trondheim. De vil ta opp spørsmålet i forhandlingene om trondheimsbudsjettet for 2016.

Det mener Norsk Elbilforening er for tidlig.

– Det er alt for tidlig å fjerne elbilgodene. Det vil føre til at elbilmarkedet vil kollapse. Elbiler er fortsatt ikke konkurransedyktig uten fordelene, sier kommunikasjonsleder i Norsk Elbilforening, Petter Haugneland, til NRK.

De som har el-bil kan fortsatt regne med å få parkere gratis i Trondheim, inntil Stortinget eventuelt vedtar noe annet. Men Sp og Krf i Trondheim, mener fordelene bør fjernes så fort som mulig.

Partiene i sentrum vil fjerne godene elbileierne har hatt til nå.

– På tide å betale

I første omgang vil Senterpartiet at elbilistene skal betale parkeringsavgift og få forbud mot å kjøre i kollektivfeltet.

– Alle som kjører elbil vet at disse foredelene har vært midlertidige og at de opphører på et tidspunkt. Målet om 50.000 elbiler i det nasjonale klimaforliket er oppnådd. Nå er det på tide å erkjenne at dersom du bruker en parkeringsplass i Midtbyen så må du finne deg i å betale for det, sier Borten Moe til Adresseavisen.

Elbiler parkert i Trondheim

Mange mener det er for mange elbiler som parkerer i Trondheim sentrum.

Foto: Stein Roar Leite / NRK

– Synd

Norsk Elbilforening mener kjøring i kollektivfeltet ikke er et problem i Trondheim i dag, og de foreslår en innsnevring av tisbegrensningen på fem timer hvis det er et problem med parkeringsplasser i Trondheim sentrum.

Petter Haugneland

Petter Haugneland i Norsk Elbilforening mener det er for tidlig å fjerne elbilgodene.

Foto: Privat

– Alle vet at elbilgodene er tidsbegrenset for å få igang markedet, men det gjelder bare å holde ut noen år til, så tror vi elbilene kan konkurrere på like vilkår, sier Haugneland.

Han mener det er synd det nå spres usikkerhet rundt elbilpolitikken.

– Det er tverrpolitisk enighet om at elbil er bra for miljøet, men en elbil er en stor investering for folk. Hvis du er usikker, er sannsynligheten større for at du velger det trygge.