– Skal man oppnå noe, må man ta noen sjanser, sier ordfører på Hitra Ole Laurits Haugen.
Både Hitra Kommune, og Frøya kommune bygger nå hver sin nye, store havn.
Frøya til et budsjett på 95 millioner kroner, Hitra til 150 millioner kroner.
Havnene kommer på plass i hver sin kommune uten felles planlegging, og begge kommunene har sterke samarbeidspartnere, i hver sin retning.
– Det er klart at dette er en voldsom satsing. Men skal vi ha et næringsliv på Frøya, skal vi ha fremgang med å møte det behovet næringslivet har både for ei havn, kai og areal så må vi satse. Det er unikt at vi bygger ut et næringsareal hvor vi ett år før det er ferdig har avtaler på plass, sier teknisk sjef på Frøya, Andreas Kvingedal.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Mens Hitra har et sterkt samarbeid vestover mot Kristiansund, samarbeider Frøya med Trondheim Interkommunale Havn.
Tror på stort behov for havner
– Jeg tror på et trendskifte som går i retning av sjøtrasport og avlastning av veinettet. Da må vi bygge og da må vi bygge der det er fornuftig, sier direktør for Trondheim Havn, Wollert Krohn-Hansen.
Trondheim Havn har vært inne i planprosessen også på Hitra, på et tidlig stadium.
– Tilbakemeldingen i utredningsfasen var sånn passe lunken. Så da valgte vi å orienterte oss vestover til Kristiansund og Nordmøre havn. Der fikk vi adskillig bedre og umiddelbar respons. Så da var det full fart med en gang til å gå videre med de ideer og planene vi hadde, sier Haugen.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Nordmøre Havn investerer 30 mill på Hitra i blant annet kaifasiliteter. Staten har også anerkjent prosjektet med 17 millioner kroner i delfinansiering over statsbudsjettet.
Vil ikke mene noe om samarbeidet
Kystdirektør Kirsti Slotsvik vil ikke begi seg ut på å mene noe om at Hitra og Frøya nå bygger hver sin nye, store havn, men hun fokuserer på veksten i næringa.
– De tar en sjanse, selvfølgelig. Men når en ser bare på alle båter som er inne på service i forhold til havbruksnæringa, og hvis man sier at næringa skal dobles, og de vil ha en stor del av veksten på det, så tror jeg ikke de kaiene her uansett vi bli tomme, sier Slotsvik.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
På Frøya går blant annet 18 millioner av totalbeløpet på 95 millioner til dypvannskai.