Hopp til innhold

– Vi skal ikke subsidiere

Med nye 750 millioner skal Regjeringen snu skuta for treforedlingsnæringen. Pakken er ikke subsidier, men en hjelp til omstilling, ifølge Giske.

Stabel med tømmer i skogkanten.

Med regjeringens pakke, skal norsk tømmer bli billigere å transportere.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Landbruks- og matminister Trygve Slagsvold Vedum, nærings- og handelsminister Trond Giske og samferdselsminister Marit Arnstad la i dag frem en tiltakspakke for treforedlingsnæringen.

Større vekt på tømmerbiler, utbedring av kaianlegg, samt penger til forskning og innovasjon, er tiltak Regjeringen har klare, når de skal redde næringen som i den siste tiden har slitt med høye kostnader og synkende papirforbruk.

750 millioner

Pakken inneholder totalt 750 millioner kroner.

Av denne potten skal 500 millioner gå til Investinor, et statlig investeringsselskap som skal investere i treforedlingsbedrifter.

250 millioner skal gå til å senke transportkostnader, samt til forskning og utvikling.

Trond Giske sa tidlig i konferansen at pakken ikke skal være subsidiering, men hjelp til omstilling og å bedre konkurransedyktigheten.

Øker vogntogvekt til 60 tonn

Marit Arnstad foreslår å øke maksvekten permanent på tømmerbiler fra 56 til 60 tonn.

Samferdselsdepartementet skal gi 100 millioner til å ruste opp veinettet, slik at det skal tåle tunge kjøretøyer.

Arnstad fortalte at midlene skal gå til å utbedre flaskehalser, samt å kartlegge behovet på veinettet.

Landbruk- og matdepartementet gir i tillegg 30 millioner til å ruste opp skogsveinettet.

Bygge ut kaianlegg

Landbruk- og matdepartementet gir 30 millioner på å oppgradere eksisterende kaianlegg.

Slagsvold Vedum fortalte at mye tømmertransport går via båt. En oppgradering av kaianlegg kan øke transportkapasiteten.

– Fornøyd

Amund Saxrud, administrerende direktør for Norske Skogs anlegg på Skogn, er fornøyd med pakken fra regjeringen.

– Det mest positive fra vårt ståsted, er forslaget om å øke totallast på vogntog fra 56 til 60 tonn, sa Saxrud.

Saxrud var også fornøyd med penger til skogsveinettet, og utbedring av kaianlegg.

Men Saxrud savnet andre tiltak, som innføring av CO2 kompensasjon, nett-tariff, fritak av eiendomsskatt for produksjonsutstyr, og alternativ bruk av aske.