– Vi ønsker selvfølgelig at det skulle vært bedre. Vi er best i Tippeligaen og 14 000 på et arrangement hver 14. dag er jo bra. Men vi har plass til flere, sier Tove Moe Dyrhaug, daglig leder i Rosenborg til NRK.
13 915 tilskuere i snitt er fasit for Rosenborg etter årets sesong, viser tall fra Norsk Toppfotball.
Dermed er klubben den med det høyeste tilskuertallet, målt i gjennomsnitt.
Brann er klubben med det nest høyeste gjennomsnittstallet: 11 985, Viking hadde 10 014.
Rosenborg hadde også de to mest besøkte kampene denne sesongen: 20 442 så 16. mai-oppgjøret mot Stabæk og 18 227 var på Lerkendal da Rosenborg møtte Molde.
Flere ser fotball
Gjennomsnittstallet for eliteserien sett under ett er 6 965 solgte billetter. Det er 2,07 prosent flere enn i fjor.
– Det er veldig gledelig med en økning i publikumstallene. Klubbene har vært dyktige til å skape blest om laget og markedsføre neste kamp, sier Leif Øverland, leder for Norsk Toppfotball i en pressemelding.
Han mener at mange spennende kamper og fleksibel prissetting også har bidratt til at flere har gått på kamp.
Odd hadde størst økning av lagene som spilte i eliteserien i forrige sesong, klubben hadde over 35 prosent flere på tribunene enn året før.
Påvirket av Molde
Selv om Rosenborg har flest tilskuere, hadde de altså seks prosent færre på tribunen enn året før.
– Vi har jo absolutt mest publikum, og det har noe med statistikken å gjøre det også. Men vi tror nok at nedgangen i år skyldes at vi har levert litt variabelt i underholdningsverdi. Og så stakk Molde av med seieren veldig tidlig, og det tror jeg har hatt innvirkning på publikumstallet, sier Tove Moe Dyrhaug.
Rosenborg sikret seg seriesølv på søndag, da var det 18 000 på Lerkendal.
– Til sammenligning, da vi tok mot gullet i 2010 var vi cirka 15 500. Så vi skal ikke glemme det.
Hun tror nøkkelen for å trekke flere på kamp er å spille morsom fotball.
– Det må være artig å være på Lerkendal, og det tror jeg vi har fått tilbake, sier daglig leder Tove Moe Dyrhaug.