– Politiet er klar over at internett brukes for å markedsføre sex, sier etterforskningsleder i Sør-Trøndelag politidistrikt, Anders Sunde-Eidem.
Flere sexannonser har florert på Twitter den siste tiden. En kjapt søk på Trondheim gir mange treff.
Etterforskningslederen ser at prostitusjon kan ha flyttet seg bort fra gata og inn på internettet.
– Det er ikke ukjent at sexannonser finnes på nett, men vi er til stede på mange ulike arenaer for å avdekke sexkjøp, sier Sunde-Eidem.
Utfordring for politiet
Sør-Trøndelag politidistrikt har i lang tid hatt sin egen spesialgruppe kalt «Pimpit». Gruppen jobber med blant annet organisert menneskehandel, hallikvirksomhet og prostitusjon.
Etterforskningslederen mener prostitusjon på internett gir en ny type utfordring for politiet.
– All forsøk på å skjule virksomheten sin er en utfordring for politiet. Om sexannonser på Twitter gjør det vanskeligere, har jeg ingen formening om.
Det er likevel ikke gitt at sexkjøperen blir vanskeligere å fange opp for politiet.
– Det kan bli mindre synlig, vi har likevel muligheten til å avdekke slik virksomhet på sosiale medier, sier Sunde-Eidem.
- Les også: – Nei, sexkjøpsloven er ingen suksess
– Gjør seg usynlig
Leder for Prosentret, Bjørg Norli, er ikke overrasket over at flere prostituerte markedsfører seg selv gjennom sosiale medier.
– Det er ikke noe nytt at personer som selger seksuelle tjenester bruker internett for å komme i kontakt med kunder. Vi ser de forlater de tradisjonelle annonsesidene til å bruke mer vanlige sosiale medier, som Twitter.
Prosentret har gjennom mange år fulgt utviklingen av prostitusjon i Norge. Hun mener en av grunnene for at flere bruker sosiale medier, er for å gjøre seg mer usynlig.
– Det er ikke gitt at de bruker sosiale medier i stedet for å stå på gata. Det jeg tenker kan være en hypotese på hvorfor de flytter til sosiale medier, er for å gjøre seg mer usynlig for politiet for eksempel, sier hun.
- Les også:
Mer tilgjengelig
Norli vil ikke spekulere i om salget øker når de prostituerte bruker sosiale medier.
– Det blir mye mer tilgjengelig for alle, og noe man må vurdere som en utfordring. Om det faktisk bidrar til at flere kjøper seksuelle tjenester, vet vi jo ikke.
Hun mener heller ikke hvordan de annonserer sexsalget sitt er det viktigste, men hvorfor.
– Man bør ikke la seg overraske over at de bruker medier som vi selv bruker daglig. Det er like viktig å ha fokus på hvorfor folk prostituerer seg.
Det er et av problemene med sosiale medier, som hun selv mener er vanskelig.
– Det gjør det mer utfordrende for oss å kontakte de som bare bruker sosiale medier. Vi prøver også å annonsere vår eksistens på Twitter og Facebook for de prostituerte, så de vet at hvis de har et hjelpebehov, kan de ta kontakt med oss.