I dag er det bare vel ti fyllestasjoner for biogass i Norge.
Nå krever miljøorganisasjonen Zero offentlig støtte for å bygge flere stasjoner der det er mulig å få biogass på bilen.
Vil kjøpe flere klimabiler
Denne uka startet bygging av det som skal bli Nord-Europas største biogassfabrikk på Skogn. Neste år leveres den første flytende biogassen, et drivstoff som er fritt for CO₂.
Dette gjør at Posten vurderer å kjøpe nye varebiler som går på biogass i Trondheim.
– Nå blir det forhåpentligvis en fast leveranse av biogass og fylleanlegg som er åpen for alle, sier seniorrådgiver Anders Stenseth i Posten i Midt-Norge.
– Det er viktigst å få biogass på store lastebiler. De kjører ofte langt. Da må vi ha fyllesteder også ut i distriktene, sier han.
Krav om støtte til fyllestasjoner
Miljøorganisasjonen Zero mener det er nødvendig med støtte fra Enova for å få bygd flere fyllestasjoner for biogass.
– Jeg håper Enova tar en ny runde på dette. Det er bare et halvt år siden de fikk transportansvaret for utslippene etter Transnova. Enova kan ikke bare slutte å støtte det som det er meningen at de skal drive med. Skal vi få ned klimautslippene fra transport må Enova være med å tilrettelegge for dette, sier fagansvarlig i Zero, Kåre Gunnar Fløystad.
Han sier flere av de ti fyllestasjonene for biogass i Norge i dag har fått støtte fra Trasnova.
Støtter nytt klimavennlig drivstoff
Enova har siden 2009 gitt 400 millioner kroner i investeringsstøtte til ny produksjon av biogass. Den nye fabrikken på Skogn har fått 82 millioner. Men Enova gir ingen støtte til fyllestasjoner.
– Vi mener at produksjon av biogass er flaskehalsen i Norge i dag. Vi har ikke et eget støtteprogram for distribusjon av biogass som gir tilskudd til fyllestasjoner, sier Petter Hersleth, markedssjef for transport, fjernvarme og anlegg i Enova.
Posten vil bidra til grønt skifte
En tredjedel av klimautslippene i Norge kommer fra transportsektoren.
– Posten har høye mål og vil bidra til å redusere CO₂ utslippene. Vi har snart 1000 elkjøretøy og har nesten 100 biogasskjøretøy, de fleste i Oslo. Vi er ivrige og vil bidra til et grønt skifte. Da må det være økonomisk bærekraftig og det må bli fyllestasjoner for biogass, sier seniorrådgiver Anders Stenseth i Posten i Midt- Norge.