– Vi kan ikke si noe om detaljer og om de enkelte avgangene vil gå slik som i dag fra Rissa, men vi lover at tilbudet skal bli bedre enn det som er nå, sier fylkesordfører og arbeiderpartiets Tore O. Sandvik.
De har begge vært på samme møte i fylkesutvalget i Sør-Trøndelag fylkeskommune i dag, men har ulik virkelighetsoppfatning av hva møtet førte til, i debatten rundt hurtigbåttilbudet mellom Trondheim og Brekstad.
- Les også: Trøndelag kan få batteridrevet hurtigbåt
- Les også: Vil vente med å heve hurtigbåtkontrakten
50 minutter til Trondheim
Fylkesordføreren har tidligere satt 50 minutter som grense for hvor lang tid det bør ta å reise mellom Trondheim og Brekstad. Fylkesutvalgt vedtok dette som anbudskriterier 17. april i år.
Rutetilbudet og transporten i hurtigbåtsambandet er ute på anbud. Det har vært viktig for fylkespolitikerne å få med i anbudsføringene at det skal være kort og effektiv reisetid mellom Trondheim og Brekstad, særlig nå når Ørland Hovedflystasjon blir norges kampflybase.
Men det ser ut til at grensa på 50 minutter kan bli en tøff tidsramme, særlig hvis båten fremdeles skal ta med seg folk til og fra Agdenes og Rissa underveis.
Kan ikke kjøre forbi Rissa
– Vi har funnet ut at vi kan ikke la ønsket om å reise raskt fra Trondheim til Brekstad gå på bekostning av rutetilbudet til folk i Rissa, sier Aarbergsbotten.
Rissa kommune har anløp på Hysnes i Hasselvika. Båten legger til tre ganger om morgenen, og to ganger om ettermiddagen på hverdager. Mange pendler til flystasjonen. Andre til andre jobber på Brekstad og omvendt.
Hvis båten skal innom Hasselvika for å plukke opp folk, vil det ta 55 minutter å komme seg fra Trondheim til Brekstad, med samme type båter som de raskeste som blir brukt i sambandet i dag. Da ryker fylkespolitikernes tidsramme for strekningen med fem minutter.
– Dette er en erkjennelse vi må ta. Anløpet i Rissa er viktig, og det er såpass mange som pendler herfra at vi kan ikke bare se bort fra det. Det er veldig viktig at folk også skal kunne pendle fra herfra i framtida, så nå må vi ta hensyn, sier Aarbergsbotten.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Håpløst for nyetableringer
Fylkesordføreren var ikke såpass tydelig i sin kommentar etter møtet i dag. Han sier det viktigste er at det skal gå raskere enn i dag, det skal være flere avganger enn i dag. Rutetilbudet skal bli bedre. Om det gjelder for de eksisterende avgangene fra Rissa eller ikke vil han ikke begi seg ut på.
– Men vi skal sørge for at folk kommer seg på arbeid, sier Sandvik.
Både pendlere og ordfører i Rissa, Ove Vollan, har reagert når det har vært snakk om å kutte ned på antall avganger fra Rissa. Særlig nå når kampflybasen er vedtatt å ligge på Ørlandet, og det er et håp om å få ansatte ved flystasjonen til å bosette seg med familiene sine i nabokommunene. Rissa er Fosens største kommune, med høyest innbyggertall.
Nytt notat legges ved
Fylkesrådmannen la i dag fram et eget notat under fylkesutvalgsmøtet hvor enkelte kriterier i anbudsvilkårene ble presisert. Blant annet understreker fylkesutvalget nå at eksiterende rutetilbud og anløpene til Hasselvika skal bli ivaretatt.
Aarbergsbotten mener Tore O. Sandvik har gått veldig hardt ut tidlig i prosessen, med 50 minutter som maksimaltid, og håper at også han etter dagens møte vil se positivt på å legge til i Rissa.
– Nå må erkjennelsen sige inn også over han, sier Aarbergsbotten.