Hopp til innhold

Unngå dyr mobilregning

Bruker du mobilen uvettig i utlandet kan du gå på en smell. Her er noen tips til hvordan du unngår kjemperegninger.

Mobiltelefon
Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Forbrukerrådet får jevnlig henvendelser fra folk som kommer hjem fra utlandet til en skyhøy regning for mobil- eller internettbruk.

Jurist og rådgiver ved Forbrukerrådet i Midt-Norge, Hans Helde, forteller at det er én feil som stadig går igjen blant folk.

– Det aller viktigste er å huske å slå av roamingen, altså internett på telefonen. De aller fleste mottar advarsler om dette kan være dyrt å bruke. Noen velger å ignorere dette, og det kan man få svi for i ettertid, sier Helde.

Kjøp datapakke

Du bør ifølge Helde prøve å unngå programmer og app'er som bruker mye datatrafikk. I tillegg bør du bruke gratis trådløse nettverk og unngå lange samtaler.

Dersom du reiser innenfor EU/EØS-området, vil det være mulig å kjøpe egne datapakker. Du kan ifølge Helde spare mye på å benytte deg av disse.

– Du kjøper rett og slett et eget simkort for nettbruk. Du betaler for en gitt tid, og bruker nettet i den perioden. Den eneste ulempen er at du da ikke kan ringe eller motta samtaler siden du bruker et annet simkort, forklarer han.

Følger gamle priser

Frem til 30. juni gjaldt EUs forbrukervennlige regler for bruk av mobiltelefonen også for nordmenn.

Det gjør de ikke lenger, men de norske teleoperatørene har sagt seg villig til å følge de prisene og reguleringene som har vært gjeldende frem til nå i EU/EØS-området:

  • Å ringe vil ikke koste mer enn 3,39 kroner per minutt
  • Å ta i mot en telefon vil ikke koste mer enn 1,06 kroner per minutt
  • Å sende en sms vil ikke koste mer enn 1,06 kroner. Å ta i mot sms er gratis.

Du kan klage

Reiser du derimot til andre steder i verden som USA og Asia, kan det fort bli dyrere både å ringe og å bruke mobilnett.

– Husk at du også må betale hvis folk ringer deg. Ikke bare ferieroen, men også hundrelappene kan ryke hvis jobben slår på tråden, sier Helde.

Har du tatt alle forholdsregler, men likevel fått en regning som ikke kan stemme, må du selv kontakte mobiloperatøren din. Dersom dere ikke kommer til en løsning kan du klage til brukerklagenemda for elektronisk kommunikasjon.