Hopp til innhold

P-vaktene har ingen mulighet til å ta snylterne

Elbilister med fulle batterier tar opp plassen for strømtørste elbilbrødre og -søstre. Parkeringsetaten har ingen verktøy til å ta parkeringssnylterne. Det er ikke engang ulovlig.

Elbil på ladeplass som ikke lader.

Elbileiere med slunkne batterier støter ofte på elbiler som står parkert på ladestasjonene UTEN å lade.

Foto: Ståle Tonning / NRK

Stein Løberg sjef Trondheim parkering

Parkeringssjef Stein Løberg sier det er fullt tillatt for elbileiere å parkere på ladestasjonene, selv om de ikke trenger å lade.

Foto: Morten Andersen / NRK
Christina Bu, generalsekretær norsk elbilforening

Generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening vil ikke ha lovforbud mot at elbiler parkerer på ladepunkter uten å lade.

Foto: Ståle Frydenlund/Norsk elbilforening
Feil bil på ladestasjon i Melhus i Sør-Trøndelag.

Frekkest av alle er innehaveren av denne Mercedesen, som parkerer på ladestasjonen med en bil som ikke går på strøm. Dette kvalifiserer til 500 kroner i parkeringsgebyr, ifølge Trondheim Parkering.

Foto: Ståle Tonning / NRK

Mangelen på ledig parkeringsplasser får enkelte til å ta seg friheter på elbilistenes aller helligste plasser – ladestasjonene.

NRK fant flere eksempler på snylteparkering mandag – folk som parkerer på ladestasjonene uten å ha behov for strøm.

Les også: Flyplassene satser elektrisk - NRK – Trøndelag

Det gjelder både elbiler som ikke kobler seg til ladestasjonen og biler med forbrenningsmotorer som sniker seg til å stå på en ladestasjon.

Det grelleste eksempelet var en vanlig bensinbil som sto parkert på en ladestasjon i Melhus sør for Trondheim.

– Vi har ingen kontroller av om det lades eller ikke, sier direktør Stein Løberg i Trondheim Parkering.

Mange sliter med å finne strøm

Ved årsskiftet har vi passert 38.000 ladbare biler her til lands. Veksten i antall ladepunkter holder ikke følge. Totalt finnes det 6000 ladepunkter i Norge. Mange av dem er private i borettslag og på arbeidsplasser.

– Mange sliter med å finne ledige ladeplasser, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening.

Større behov vinterstid

Spesielt nå på vinteren er behovet for strøm stort. Batteriene avgir mindre strøm ved lavere temperaturer.

– Elbileiere møter seg sjøl i døra dersom de står på et ladepunkt uten å lade. Neste gang er det de som trenger strøm, sier Christina Bu.

En Tesla må parkere utenfor ladestasjonen, og strekke kabelen over en annen bil for å få ladet batte

Her må en Tesla parkere utenfor ladestasjonen, og strekke kabelen over en annen bil for å få ladet batteriet.

Foto: Ståle Tonning / NRK

Bare hver tredje elbil ladet på ladepunkt

Problemet med opptatte ladepunkter er ganske stort, ifølge Christina Bu.

– Under en telling fant vi at bare en tredel av bilene på ladepunktene sto og ladet. En tredel av elbilene sto med kabelen i, men var fulladet. En tredel sto der uten kabelen i. De brukte altså ladepunktet som en parkeringsplass.

Tror løsningen ligger i å ta betalt

Christina Bu i Norsk Elbilforening tror problemet med snylteparkering vil forsvinne av seg selv når eierne av ladestasjonene tar betalt for strømmen.

– Betaling for strøm kommer etter hvert mange steder.

Hun viser til Bergen kommune, som tar betalt fra dag én når de setter opp ladestasjoner i byen.

Kan bare ta vanlige biler

Parkeringssjef Stein Løberg sier parkeringsvaktene bare kan ta vanlige biler på ladestasjonen.

– Det blir en ulovlig parkering med gebyr på 500 kroner.

Alle elbiler som snylteparkerer på et ladepunkt har faktisk lov å stå der.

– Der gjelder kun femtimersregelen.

Du finner en oversikt over ladepunkter på nobil.no.

Denne elbilen tar to ladeplasser.

En ubetenksom sjåfør har satt sin elbil slik at den tar opp to plasser på ladestasjonen.

Foto: Ståle Tonning / NRK