Hopp til innhold

Ønsker el-tog allerede i 2018/19

Trønderske politikere jobber nå intenst for å framskynde elektrifiseringen av Trønderbanen og Meråkerbanen.

Regjeringa vurderer å ta i bruk bompenger for å finansiere utbygging på Trønderbanen.

Det politiske miljøet i Trøndelag kjemper for en raskere elektrifisering av jernbanen.

Foto: Jernbaneverket

Tor Erik Jensen

Tor Erik Jensen er fylkesråd for samferdsel i Nord-Trøndelag.

Elektrifisering av de to jernbanestrekningene er med i Nasjonal Transportplan, men de første investeringene kommer først om ti år.

En lang kamp

– Nå nærmer budsjettbehandlingen seg, og målet er å skyve investeringen fram i tid, sier Tor Erik Jensen som er fylkesråd for samferdsel i Nord-Trøndelag.

Folk i Trøndelag har i mange år kjempet for å elektrifisere jernbanen, og håpet om å få det til fikk nytt liv i vår.

Fylkesråd Tor Erik Jensen er blant mange politikere som deltar på en stor budsjetthøring med samferdselskomiteen i Stortinget neste uke.

– Det blir for seint å få ferdig en elektrisk jernbane i 2022/23. Nå må vi komme i gang med planleggingen av arbeidet de neste par årene. Så er det to års byggetid, og da kan elektrifiseringen være ferdig i 2018/19, mener Jensen.

Støtte fra Frp og Høyre

I høst har landet fått ny regjering, og nettopp regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet ønsket en raskere elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen da Nasjonal Transportplan ble behandlet i Stortinget i juni.

– Det skal jeg minne dem på under møtet i samferdselskomiteen neste uke. Dette er en felles kampsak for hele Trøndelag, og vi skal legge betydelig press på sentrale myndigheter, sier Jensen.

Tor Erik Jensen er også påtroppende leder for organisasjonen Elbanen, som ble stiftet i 2012 med tanke på elektrisk drift av Trønderbanen og Meråkerbanen. Fylkeskommunene i Trøndelag, samt regionrådet i Jämtland er med.

Kamp om pengene

Ingvild Kjerkol

Ingvild Kjerkol lover å kjempe for jernbanen i Trøndelag.

Foto: Nord-Trøndelag Fylkeskommune

Ingvild Kjerkol var den første lederen av Elbanen, og hun sitter nå i samferdselskomiteen i Stortinget for Arbeiderpartiet.

– Jeg vil kjempe for en raskere elektrifisering av disse jernbanestrekningene. Men det er en hard kamp om jernbanepengene i Norge. Ikke minst med tanke på den planlagte Intercity-utbyggingen på Østlandet, sier hun.