Hopp til innhold

Ny matgigant på RBK-drakta

Trondos, som er en del av Coop-systemet, blir ny sponsor for Rosenborg.

Torbjørn Skei på Lerkendal

Trondossjef Torbjørn Skei på Lerkendal torsdag.

Foto: Bent Lindsetmo / NRK

– Som en stor, regional aktør i Trondheim og Trøndelag synes vi det er ganske naturlig å jobbe sammen med Rosenborg. De har egentlig mye av det samme grunnlaget som Trondos, sier Torbjørn Skei, administrerende direktør i Trondos.

Torsdag ble det klart at Trondos, som er en del av Coop, går inn som sponsor på Lerkendal i fire år.

Fra før er kjeden kjent for samarbeidet med Petter Northug jr.

Avtalen innebærer at Rosenborg skal spille med Coops logo på ryggen av draktene. I tillegg skal en tribune døpes om, og sponsoratet kommer også til å bli synlig i Trondos sine butikker.

Resten av Coop vil også kunne bruke RBK for å profilere seg.

Konkurrent gav seg

I mai ble det kjent at SpareBank 1 SMN overtok som hovedsponsor for Rosenborg etter en av Coops konkurrenter i dagligvaremarkedet; Rema 1000.

På spørsmål om de nå har slått en konkurrent, sier Skei at det som nå skjer nok handler mer om et ønske om å tenke langsiktig sammen med Rosenborg.

– Vi synes det er en sterk merkevare og en utrolig interessant samarbeidspartner.

Avtalen betyr at Rema ikke lenger er en av RBKs samarbeidspartnere.

Tove Moe Dyrhaug

Tove Moe Dyrhaug, daglig leder i Rosenborg.

Foto: Bent Lindsetmo / NRK

– I og med at vi får inn Trondos Coop på et eksklusivt nivå så må den avtalen termineres, sier daglig leder Tove Moe Dyrhaug i Rosenborg.

Taus om summen

Torbjørn Skei ønsker ikke å fortelle hvor mye de betaler for å profilere seg ved hjelp av RBK.

– Det å være samarbeidspartner koster selvsagt en del, samtidig tror vi at Rosenborg og Trondos kommer til å få mye tilbake. Vi tror dette er en god forretningsmessig avtale for Trondos, antall kroner har jeg ikke tenkt å snakke om.

For Rosenborg betyr det mye å få på plass en ny sponsor, sier Tove Moe Dyrhaug.

– Det er viktig for oss å holde partnerbudsjettet og å få i stand store avtaler. Vi er best i klassen i Norge på det. Og så er det godt å se at vi fortsatt er attraktive.