Oppdrett, vindkraft, opplevelsesnæring og Tjeldbergodden. Dette er grunnmuren til de sju kystkommunene i Sør-Trøndelag og Møre og Romsdal som nå ser på om de skal bygge en ny kystkommune sammen.
– Vi snakker om framtidas næringer, og skulle vi slå oss sammen bør det være grunn til at vi lettere kan utnytte potensialet i slike muligheter, mener Hitra-ordfører Ole Laurits Haugen.
Torsdag samles ordførerne og opposisjonslederne i de sju kommunene på Hitra for å se hva som forener dem og hvilke utfordringer de vil stå overfor.
Fjorden forener og splitter
Innløpet av Trondheimsfjorden forener de sju kommunene, men der ligger også den store kommunikasjonsutfordringen.
Mens Hitra og Frøya i Sør-Trøndelag er landfaste med undersjøiske tunneler, er det hurtigbåt som forbinder Smøla til Hitra og det er ferge mellom Smøla og Aure.
– Dette møtet er en form for sondering mellom kommunene, men det som er helt tydelig for meg er at vi må ha på plass en god fergeforbindelse mellom Hitra og fastlandet, sier Ole Laurits Haugen på Hitra.
– Må være offensiv
Ordføreren i Halsa kommune i Møre og Romsdal, Ola Rognskog, stiller også på møtet torsdag kveld og det uten noen form for forventning, men med åpenhet.
– Vi kan mene mye om kommunereformen, og det gjør jeg også. Men vi må innse at den er i gang. Da er det bedre å være offensiv, enn å lene seg tilbake i stolen med de knappe tidsfristene vi har fått, sier Rognskog til NRK.
De sju kommunene er store i areal, men teller bare knappe 22.000 innbyggere til sammen.