Hopp til innhold

Ny helsevakt med tidsfrister

Trondheim er landets første storby som samler alle kommunale akutte helsetjenester på ett sted. Den nye helsevakta skal være klar i 2015.

Helsepersonell med båre

Den nye helsevakta har tidsfrister og systemer som skal få fart på hjelpetjenestene i Trondheim og i samarbeidende kommuner.

Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Alarmmottaket hos Trygghetspatruljen i Trondheim kommune, Legevaktsentralen og Kommunal Akutt rus og psykiatriteam, skal nås på en ny vaktsentral.

Dette gjelder ikke AMK-sentralen på St. Olavs Hospital og nummer 113.

Den nye helsevakta skal sikre at rett hjelp kommer og planlegges i riktig rekkefølge, skriver Gemini.

– Vi skal videreføre den kommunale legevakta og Trygghetspatruljen og samle kompetansen på ett sted, sier Klara Borgen, rådgiver hos rådmannen i Trondheim til NRK.

Gjelder mange

Legevakta i Trondheim

Dagens legevakt i Trondheim skal slå sammen med andre kommunale tjenester.

Foto: Vigdis Wågø-Wares / NRK

Nå skal trondheimere og folk i nabokommunene, Klæbu, Malvik, Midtre-Gauldal og Melhus, få ett nummer og ett sted å forholde seg til.

De som ringer det gamle nummeret på legevakta og det nye nasjonale nummeret, vil også komme til rett sted.

– Folk skal ikke måtte vente i timevis. De skal komme igjennom og få oppmøtetidspunkt slik at de eventuelt kan vente hjemme om det er vurdert som mulig, sier Borgen.

Operatør med ansvar

I dette systemet skal operatøren avklare nivået på tiltak i telefonen, om det blir utrykning med legevakt eller trygghetspatrulje, om det blir time på legevakta, eller om dette kan vente til neste dag.

Det skal brukes forhåndsdefinerte spørsmålsstillinger som skal sortere henvendelsene i fargegoder, gul, rød eller grønn respons.

Systemet er utarbeidet av SINTEF IKT i samarbeid med brukere. Dette systemet skal være klart innen ett år.

Stort behov

Ambulanse i Trondheim

AMK-sentralen er ikke involvert i dette. 113 er som før.

Foto: Morten Andersen / NRK

Etter at legekontorene er stengt og i helgene er det tusenvis av telefoner og alarmer som forskjellige sentraler tar seg av.

– Nå skal dette systemet registrere alle henvendelser og sikre at det blir tatt riktige beslutninger i rett tid, sier Borgen.

Målet er blant annet å unngå problemer som at legevakta har ett telefonnummer inn, og operatøren ikke ser hva som befinner seg lenger bak i køa av folk som venter.

– De ser heller ikke om folk gir opp og kobler seg av linja. Alle henvendelser registreres manuelt, noe som er tidkrevende.

Tidsfrister

Systemet skal dokumentere hva som er gjort av vurderinger i hvert enkelt tilfelle, det skal inngå i journalen og videresendes til sykehus eller fastlege eller annen oppfølging.

Og det skal være mulig å stole på dette systemet som har klare tidsfrister.

Innbyggerne i Trondheim og i samarbeidskommunene skal få svar på telefonen innen 10 sekunder når de ringer vaktsentralen.

Brukere av trygghetsalarmen skal få svar innen 30 sekunder når de trykker på alarmen og motta hjelp innen 30 minutter for trygghetsalarmutrykning.

Systemet vil gi de ansatte en påminnelse når det nærmer seg disse grensene, så ingen skal bli avglemt, sier Klara Borgen