Hopp til innhold

Nå kan også døve og hørselshemmede varsle om nødsituasjoner

Det er vanskelig for døve, hørselshemmede og tegnspråkbrukere å varsle nødetatene over telefon. En ny mobilapp kan løse problemet.

Appen Smart113 på en Iphone

FLERE KAN VARSLE: Med appen som nå testes av 113 i Sør-Trøndelag kan du varsle medisinsk nødtelefon om ulykker direkte, også hvis du er døv, hørselshemmet eller tegnspråkbruker.

Foto: Morten Andersen / NRK

Marita Løkken

KAN BIDRA: – Vi kan bidra i samfunnet hvis vi kommer først til en ulykke. Det kommer til å gjøre oss mer handlekraftig og likestilt med andre borgere i samfunnet, sier døve Marita Løkken om den nye app-løsningen.

Foto: Morten Andersen / NRK

– Når det handler om liv og helse, står det om sekunder. Direkte kommunikasjon er alltid best, sier Marita Løkken til NRK.

Da hun i fjor oppdaget en brann, kunne hun som døv selv ikke ringe nødetatene.

Nå tester AMK-sentralen ut et verktøy til nettopp slike situasjoner:

Med appen Smart113 kan du ved GPS-posisjonering og to tastetrykk varsle nødsentralen nøyaktig hvor du er. I tillegg kan sentralen se om du er tegnspråkbruker, har dårlig hørsel, svekket taleevne eller dårlig syn.

(Saken fortsetter under bildet)

Operatør ved AMK-sentralen i Trondheim tester ut Smart113

TESTER: En operatør ved AMK-sentralen i Trondheim ser et signal fra en mobiltelefon med Smart113-appen på skjermen sin. Posisjonen er svært nøyaktig, sammenlignet med tidligere systemer.

Foto: Kjartan Ovesen / NRK

Når det haster

Symbol i Smart 113 som viser at det er en døv person som varsler nødsentralen

SYMBOLER: Disse symbolene dukker opp på skjermen hos AMK-sentralen hvis varsleren har registrert seg som døv og tegnspråkbruker i Smart 113-appen. Da kan AMK følge prosedyrer som håndterer slike innringere.

Foto: Morten Andersen / NRK

– I situasjoner der folk har problemer med å forklare hvor de er, ikke er helt sikre på hvor de er, eller ikke klarer å snakke til oss, kan denne løsningen mye raskere gi oss en nøyaktig posisjon for hvor de er, sier avdelingssjef Kirsten Mo Haga ved medisinsk nødmeldingstjeneste og AMK-sentral i Trondheim.

– Vi kan nok spare en del tid, og bruke den på veiledning og instruksjon fremfor å spørre om adressen, forteller Haga.

Smart113 er foreløpig bare tilgjengelig for AMK i Sør-Trøndelag. Andre fylker er invitert til å bli med, og det ligger allerede til rette for å tas i bruk i hele landet.

En løsning for å kommunisere skriftlig med hørselshemmede er også på vei.

(Saken fortsetter under bildet)

Innstillinger i Smart113-appen

STILL INN SELV: I tillegg til at GPS-en varsler nødsentralen hvor du er, kan du i appen markere hvilket nødstilfelle du er i. Hvis du selv ønsker det, kan du også stille inn om du er døv/hørselshemmet, tegnspråkbruker, har svekket taleevne eller er blind/har dårlig syn. Denne informasjonen får nødsentralen i så fall opp når du tar kontakt, slik at de lettere forstår din situasjon.

Foto: Skjermdump fra Smart113.no

Ulykkesidé

Avdelingssjef Kirsten Mo Haga ved AMK-sentralen i Trondheim

ETTERLENGTET: En løsning som Smart113 er etterlengtet, ifølge avdelingssjef Kirsten Mo Haga ved AMK-sentralen i Trondheim, hvor den testes ut. Mobilappen er allerede i bruk i hele Sør-Trøndelag, og resten av landet er invitert til å bli med.

Foto: Kjartan Ovesen / NRK

Daglig leder i Smart113-prosjektet, Fredrik Øvergård, fikk app-ideen etter at han selv havnet i en ulykke - og fikk problemer med å forklare hvor han var.

Nødsentralen spør nemlig alltid innringere om hvor de er. Uten en posisjon kan de ikke sende hjelp.

– Når markøren blir synlig hos 113, får de også informasjon om at du er døv og tegnspråkbruker, hvis du har registrert deg som det, forteller Øvergård.

Hvis den som varsler ikke snakker eller hører, vet AMK-sentralen hvorfor, og kan følge prosedyrer tilpasset dette.

– De tror ikke at det bare er en tullle-innringing, sier Øvergård.

For Marita Løkken betyr løsningen svært mye.

– Da slipper en så mange mellomledd, som da jeg måtte ringe mamma for å få henne til å kontakte brannvesenet. Informasjonen blir mer presis, og vi blir mer selvstendig og likestilt, forteller hun.

– Vi kan bidra i samfunnet hvis vi kommer først til en ulykke, avslutter Løkken.

Fredrik Øvergård, grunnlegger av Smart 113

IDÉ FRA NØDSSITUASJON: Daglig leder i Smart113-prosjektet, Fredrik Øvergård, fikk app-ideen etter at han selv havnet i en ulykke - og fikk problemer med å forklare hvor han var.

Foto: Morten Andersen / NRK