Hopp til innhold

Rissa-verft reddet av storkontrakt med Hurtigruten

Det konkursrammede verftet Fosen Yard reddes av storkontrakt med Hurtigruten. – Det er et lite eventyr med tanke på hvor svart situasjonen var for to uker siden, hvor mange ble arbeidsledige, sier ordfører i Rissa, Ove Vollan.

Rissaordfører Ove Vollan er glad for at løsningen kom så kjapt.

Rissaordfører Ove Vollan var en meget glad mann i dag.

Den 15. oktober bestemte styret i Noryards Fosen å slå seg selv konkurs. 72 ansatte fikk beskjed om at de mister jobben i hjørnesteinsbedriften på Kvithyll i Rissa.

Nå har Hurtigruten har inngått en avtale med det nye selskapet Fosen Yard i Rissa verdt 550 millioner kroner - og verftet er dermed sikret videre drift.

Dette ble kjent på Hurtigrutens pressekonferanse om bord i «MS Midnatsol» i Trondheim tirsdag. Det nye selskapet har flere både utenlandske og norske investorer. Rissa kommune har også en liten post.

– Vi har behov for en ny eier etterhvert, som kan ta oss videre inn i en omstillingsfase, sier fungerende verftsleder ved Fosen Yard, Anders Straumsheim.

– Nesten for godt til å være sant

Tillitsvalgt ved verkstedklubben ved Fosen Yard, Øyvind Kimo, og direktør Anders Straumsheim

Tillitsvalgt ved verkstedklubben ved Fosen Yard, Øyvind Kimo, og direktør Anders Straumsheim.

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK
Noryards i Rissa

Verftet mistet nylig en kontrakt verdt 700 millioner kroner - nå har de inngått en ny verdt 550 millioner.

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK

Etter en internasjonal anbudskonkurranse ble det klart at Fosenverftet skal bygge om fire av Hurtigrutens nittitallsskip samt det nyinnkjøpte ekspedisjonsskipet MS Spitsbergen.

– Oppdragene sikrer at de fleste får komme tilbake til jobben. Trolig vil vi komme opp i 200 personer på det meste, sier Straumsheim, som berømmer viljen og moralen til de ansatte ved verftet.

– Fosen har vært konkurransedyktige. Pris og kvalitet har vært de viktigste faktorene. Men dette er mer enn bare en kontrakt. Vi strakk oss langt for å få det til, for vi vet hvor mye dette betyr for lokalsamfunnet, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten til NRK.

Ombyggingen omfatter restauranter, kafeer, lugarer, salonger og øvrige fellesarealer i skipene.

Arbeidet starter over nyttår og skal sluttføres i løpet av 2016. Det første skipet som bygges om er MS Polarlys. Deretter følger MS Kong Harald, MS Nordkapp og MS Nordnorge. Det nye skipet MS Spitsbergen er ferdig ombygd våren 2016.

Lykkelig ordfører

Årsaken til konkursen var kanselleringen av BOA IMR sin ordre på et offshorefartøy - en kontrakt verdt 700 millioner kroner.

– Det er et lite eventyr med tanke på hvor svart situasjonen var for to uker siden. Mange gikk ut i arbeidsledighet, sier en lykkelig Rissaordfører Ove Vollan til NRK.

Han sier de har jobbet tett med verftet hele veien.

– Verftet har kompetanse til å bygge annet en offshorebåter - det er en stor fordel.

Konsernsjef Daniel Skjeldam annonserer at jobben med hurtigrutene havner i Rissa.

Her annonserer konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, at Fosen Yard får den verdifulle kontrakten.

Daglig leder ved Fosen Yard, Anders Straumsheim, mener dette gir verftet den muligheten det trenger for å komme seg fort opp på beina.

Daglig leder i Fosen yard, Anders Straumsheim, mener dette gir verftet en nødvendig pustepause.