Hopp til innhold

Misnøye med de nye fergene

Folk er svært misfornøyde med de nye fergene på sambandet Brekstad – Valset, som ble satt inn i trafikk fra nyttår. Nå tar aksjonistene i bruk Facebook for å få tilbake gammelferga, MF Ørland.

Brekstad - Valset

Sambandet Brekstad – Valset har ofte vært stengt på grunn av vind de siste dagene.

Foto: Ståle Yttrehus/NRK

For de to mindre fergene, MF Ytterøyningen og MF Frafjord tåler ikke så mye vind som den gamle ferga. Det fører til flere innstillinger.

500 medlemmer

– Gi oss MF Ørland tilbake. Bare på noen timer har vi 500 medlemmer i Facebook-gruppa, og vi er spredt over hele landet. Også politikere har tatt kontakt med meg og sier de vil ta opp saken videre, sier Thor Bretting.

Nå må ferga ligge til kai, selv om vinden bare blåser opp i kuling styrke.

– Vi er ikke fornøyd med situasjonen i dag. Når det er mye vind må fergene ligge, og vi lurer på om det er på grunn av manglende motorkraft. Dette må vi få vite. Vi kan ikke finne oss i at et samband som Brekstad – Valset blir stoppet som det vi har sett de siste to ukene, sier varaordfører Knut Ring i Ørland kommune.

– Baljer

Folk NRK har snakket med betegner de to fergene som trafikkerer strekningen for baljer, og mange er misfornøyd med regulariteten. Det er også Høyres Torhild Aarbergsbotten, som er nestleder i samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag.

– Det er en katastrofal situasjon, for fergene tåler ikke særlig med vind, noe det er ganske mye av her om vinteren. De reisende får store ulemper og vet ikke helt når ferga kan gå. Jeg vil ta opp saken i fylkesutvalget, og vi kan ikke ha det slik når vi snart begynner oppbyggingen av kampflybasen på øylandet, sier hun til NRK.

– Satt flere tiår tilbake

Torhild Aarbergsbotten

Torhild Aarbergsbotten vil ta opp fergeproblemene i fylkesutvalget.

Foto: NRK

Hun mener de forrige fergene som har trafikkert sambandet, har tålt vinden mye bedre enn de nye fergene.

– På mange måter kan vi si at vi er satt flere tiår tilbake i tid med de nye fergene, og det vekker selvfølgelig sterke reaksjoner, sier Aarbergsbotten fra Høyre.

– Skikkelig krise

Halvard Mjøen driver en næringsvirksomhet som gjør at han stadig har behov for å bruke fergeforbindelsen Brekstad – Valset. Han er heller ikke fornøyd.

– Det er blitt skikkelig krise de siste dagene, og jeg kan ikke ha det sånn at jeg må overnatte på Valset for å vente på ei ferge jeg ikke er sikker på vil gå. Så jeg er svært misfornøyd med tilbudet, mener Mjøen.

MF Ørland som trafikkerte strekningen de siste årene, helt fram til nyttår, lå sjelden til kai under uvær. Den var 15 meter lenger enn de to som går nå, og det er hovedårsaken til at den var adskillig mer robust mot uvær.

Det forteller en av kapteinene til NRK, som ikke vil la seg intervjue om saken. NRK har heller ikke fått kontakt med ledelsen i rederiet som har ansvaret for driften av Brekstad – Valset.

– Nødanskaffelser

Regionsjef i Norled, Inge Andre Utåker, sier til avisa Fosna-Folket at MF Ørland taklet vinden bedre enn Ytterøyningen og Frafjord som kjører på strekningen i dag.

– MF Ørland har litt større maskinkraft, og er en lengre båt, forklarer Utåker.

Han sier til avisa at MF Ytterøyningen og MF Frafjord var nødanskaffelser fra selskapets side.

– Vi kom med et tilbud som ble godtatt ut fra de båtene vi hadde tilgjengelig. Når det kommer et nytt anbud vil det sikkert bli nye krav til fartøyene enn det som er i dag, forteller Utåker.

Får ikke Ørland tilbake

Janne Sollie

Janne Sollie er administrerende direktør i AtB.

Foto: Ståle Yttrehus / NRK

Det er kollektivselskapet AtB som har gitt anbudet på sambandet Brekstad – Valset til Norled. Administrerende direktør i AtB, Janne Sollie, sier de nå skal se nærmere på fergeproblemene.

– Men vi får ikke hentet tilbake ferga MF Ørland. Det har vi forsøkt, men rederiet har satt den inn i trafikk i Møre og Romsdal. Dermed er det dessverre lite vi kan gjøre med det nå, sier Sollie til NRK.