Hopp til innhold

Midtdeleren hindrer fronkollisjoner

Midtdeleren på E6 ved Skjerdingstad i Melhus har sju ganger hindret at bilister har kommet over i motsatt kjørefelt i de siste fem åra.

Midtdeler Melhus

Sju personer har kjørt inn i midtdeleren på E6 i Melhus.

Foto: NRK

Dystert nok er beviset håndfast. Sju ganger har billister kjørt inn i midtdeleren på strekninga så kraftig at den har blitt reparert. Hva som ville skjedd om midtdeleren ikke hadde vært der, er det ikke godt å si noe sikkert om, men det er god grunn til å tro at bilen hadde havnet i motsatt kjørefelt.

Alternativet ville vært verre

– Ja, den har vel berget dem fra å kjøre over midtlinja. Vi ser jo stadig at det skjer møteulykker, og det er jo hindret her som andre steder med midtdeler, sier overingeniør i Statens vegvesen Magne Uvsløkk.

Han er godt fornøyd med at det ble midtdeler på Melhus også. Opprinnelig var det et het debatt. For da planene om veien ble vedtatt var ikke midtdeler lagt inn i prosjektet. En rekke politikere fra Sør-Trøndelag jobbet hardt for å få det til likevel.

Tilbakeblikk

– Nå har vi fått midtdeler og det ser veldig flott ut. Denne diskusjonen kom opp med full tyngde i fjor sommer. Vegvesenet hadde da ikke utarbeidet en strategi for bruken av midtdelere. Skulle vi da ha bestemt at dette prosjektet skulle få midtdeler, ville vi gått utover vårt mandat. Derfor trengte vi en avklaring fra samferdselsministeren først, sa vegsjef Elisabeth Skjølberg da første del av strekninga ble åpnet i 2004.

1050 drepte på ti år

Frontkollisjoner har svært ofte dødelig utgang. I årene 2000 til 2009 viser tall fra Vegvesenet at 1050 mennesker har mistet livet i over 11000 frontkollisjoner her til lands.

Dermed dør det ett menneske i hver ellevte frontkollisjon i gjennomsnitt.

Look to Sweden

Akkurat som i Norge har også politikerne i Sverige vedtatt en nullvisjon for trafikkdød. De sater mye på midtdelere.

I fjor bygger svenskene 200 kilometer midtdeler mot 14,5 kilometer her hjemme.I år år har svenskene planlagt å bygge 230 km midtdeler, mot 25 kilometer i Norge.