– Det er rett og slett trist. Vi føler at vi svikter kundene våre. Vi får ikke gjort den jobben vi skal gjøre. Det svekker litt tilliten til luftfart som transportmiddel.
Det sier lufthavnsjefen til NRK tidlig onsdag morgen.
– Det er klart at det er alvorlig når vi ikke kan sikre at kundene våre kommer dit de skal, sier Bardal.
(Artikkelen fortsetter under bildet).
Stille morgen
Totalt 650 piloter blir tatt ut i streik fra i dag, og flyselskapet har varslet at alle onsdagens innenlandsflyginger i Norge, Sverige og Danmark innstilles. Om lag 35.000 kunder rammes.
På Værnes var det få passasjerer å se.
– Vi hadde forventet at det var lite folk. Folk har jo fått beskjed direkte fra Norwegian om at flyet deres ikke går, og dermed er det veldig få som har kommet til Værnes. Det er noen utlendinger som ikke har fått det med seg, sier Bardal.
- Les: Norwegian: Fagforeningene bløffer
- Les: – Norwegian tilbyr streikende piloter ny jobb i bemanningsselskap
Store konsekvenser
Ifølge Bardal er det ikke oftere streik i luftfarten enn i andre bransjer.
– Det er bare så samfunnskritisk at luftfarten fungerer. Når systemet svikter eller stopper opp så får det veldig store samfunnskonsekvenser.
Han sier det er veldig lenge siden en streik i luftfarten har hatt så store konsekvenser.
– Alle aktører i luftfart taper selvfølgelig store penger på dette. Folk avventer også booking fram i tid for å se hvor langvarig streiken blir.
Fullt på SAS-flyene
Ansatte på Værnes kom ekstra tidlig på jobb onsdag, for å følge med og sikre at folk ble godt ivaretatt.
– Det var mest for å være føre var. Det har ikke vært noe stort behov for våre folk, sier Bardal.
Ifølge Bardal skal det ikke være ledige plasser på SAS-flyene før langt ut på dagen.
– Det blir nok ganske rolig hele dagen. Nå går jo booking via nettet. Det er ikke slik at folk bare møter opp på flyplassen for å få billett.