Det sier markedsansvarlig for laks og ørret i rådet, Bjørn-Erik Stabell til NTB. Han sier det ennå ikke er avgjort hvilke land ekstramidlene skal brukes i. Det vil bli avgjort i samråd med bransjen.
I tillegg står 9 millioner av 15 millioner kroner ubrukt av rådets markedsføringsbudsjett for Russland.
– Det er veldig sannsynlig at Russland-midlene nå vil bli omdisponert og brukt i andre land, sier Stabell.
Også denne omdisponeringen vil bli foretatt i samråd med bransjen. Informasjonsdirektør Are Kvistad i FHL sier til NTB at han tror Russland-midlene vil bli omdisponert til fordel for styrking av markedsføringen i USA og EU-landene.
Godt forberedt
Allerede før sommerferien trappet Norges sjømatråd opp markedsføringsbudsjettet globalt med 32 millioner kroner utover vedtatt budsjett for 2014.
Disse pengene skal først og fremst brukes til å forsterke markedsføringsinnsatsen i Frankrike, Spania, Italia og Tyskland. I Frankrike, landet som importerer mest laks fra Norge, er det besluttet å øke markedsføringsbudsjettet fra 20 til 30 millioner kroner.
Etter at Russland tidligere denne uken varslet stopp i importen av flere mat- og landbruksvarer, har Sjømatrådet arbeidet med å utforme en tiltakspakke for hvordan eksportalternativer eller nye markeder for norsk laks kan jobbes fram. På en pressekonferanse i Tromsø fredag presenterte ledelsen deler av pakken.
Hovedinntrykket en samlet ledelse etterlot på pressekonferansen, er at det russiske importforbudet kan være vanskelig på kort sikt. Men i et lengre perspektiv ser rådet med stor ro på det russiske njet. Rådet tror tapet av det russiske markedet kan erstattes av nye markeder og vekst i etablerte markeder.
LES: Vil flytte laksemarkedsføring
Gode markedsmuligheter i USA
Eksporten av norsk laks til USA var i juli i år dobbelt så stor som samme tid i fjor. USAs import av norsk laks begynte å vokse i 2012 da amerikanske handelsmyndigheter opphevet straffetollen som i 20 år begrenset muligheten for å få fart på salget av norsk hel laks i USA.
– USA er allerede verdens største laksemarked, har svært gode distribusjonsmulighetene og muligheten er derfor i høyeste grad til stede for å omsette mer norsk laks i USA, sier kommunikasjonsdirektør Christian Chramer i Norges sjømatråd til NTB.
Rådet vil konkret gå inn med flere kampanjer rettet direkte mot supermarkeder og deres kunder i flere land. I kombinasjon med et ventet prisfall på laks etter det russiske importforbudet, tror rådet at disse kampanjene vil få stor effekt.
I neste runde er rådets strategi å investere i nye markeder i Sørøst-Asia, Sentral-Europa, India og Sør-Afrika.
– Alle spiser laks. Det er det som skiller laksen fra andre fiskesorter. Den er global, sier Bjørn-Erik Stabell til NTB.
LES: Fiskerinæringen: – Vi følger situasjonen nøye
Bedre eksportfinansiering?
Kommunikasjonsdirektør Kvistad i FHL bekrefter at bransjen nå er i dialog med Nærings- og fiskeridepartementet om en bedre eksportfinansieringsordning gjennom Garanti-instituttet for eksportkreditt (GIEK).
Fiskeriminister Elisabeth Aspaker (H) sa torsdag at det er viktig å se på tiltak som kan gjennomføres for å lette situasjonen for sjømatnæringen.
Mellom 2.000 og 2.500 tonn laks i uka må finne nye markeder for å kompensere for en eventuell full stans i russisk import av norsk laks.