Hopp til innhold

Mange kjøper bussbillett med mobilen

På to måneder har 65.000 kjøpt billett med mobiltelefonen i Trondheim.

Ny app for å betale bussbilletten

Denne appen lar deg kjøpe bussbillett på mobilen.

Foto: Bent Lindsetmo / NRK

– Det blir bare flere og flere som bruker tilbudet, og det er midt i blinken for oss sjåfører. Det bidrar til at det går raskere på holdeplassen, sier bussjåføren Dag Lyngstad.

Mobiletten, som er navnet tjenesten har fått, fungerer ved at man oppretter et abonnement på mobiltelefonen, og da vil man få billetten på skjermen. Man viser så denne til bussjåføren som en vanlig billett.

Har man ikke en smarttelefon, vil man motta billetten i en tekstmelding.

Busselskapet fornøyd

Grethe Opsal, kommunikasjons- og markedssjef AtB

Markeds- og kommunikasjonssjef i AtB, Grethe Opsal, er fornøyd med Mobiletten.

Foto: AtB

Tilbudet ble lansert 1. november 2011, og etter to måneders bruk er det solgt 65.000 billetter gjennom mobiltelefoner i Trondheim.

Det er mer enn AtB forventet da de lanserte tilbudet.

– Vi forventet at en del ville prøve det nye tilbudet, men det er vanskelig å spå hvor mange som vil hoppe på. Vi er veldig fornøyd med utviklingen. Systemet fungerer også veldig bra, med få problemer, sier kommunikasjons- og markedssjef i AtB Grethe Opsal.

Minsker ransfaren

Mobiletten er ikke bare tidsbesparende for kundene. Om man oppretter et abonnement, vil man få en rabatt på 25 prosent.

Tilbudet kan også øke bussjåførenes sikkerhet.

– Det blir mindre penger å håndtere for oss sjåfører, og det minsker risikoen for ran, fortsetter Lyngstad.

Parkeringsautomat på mobilen

Trondheim parkering følger nå AtB, og tilbyr betaling av parkering på mobiltelefonen. Det fungerer på en lignende måte som bussbilletten.

– Du «scroller» nedover mobilskjermen din til du finner det tidspunktet som passer, og så bestiller du parkering. Du kan også avkorte eller utvide parkeringstiden via mobiltelefonen om du ønsker det, sier direktør i Trondheim parkering Erlend Solem.