– Det bør bli lik fartsgrense over hele landet, sier formann i Namsos båtforening, Geir Haukø til NRK.
Skilt på land
I dag er det kommunestyrene som avgjør hvor fort båtene kan kjøre, hele tolv nautiske mil fra land. Vedtakene må godkjennes av Kystverket og lokale fartsforskrifter er gitt med hjemmel i den sentrale fartsforskriften.
– Det er veldig vanskelig å forholde seg til, for hvis man kjører langs kysten og kommer inn i de forskjellige havnene, så står det stort sett at man må kjøre sakte, sier Ola Larsen, medlem i Namsos båtforening.
Ved den lokale havna i Namsos i Nord-Trøndelag er fartsgrensa på fem knop, det står det et skilt om på land.
– Det er ikke så enkelt å oppdage fartsgrensa hvis man ikke vet hvor den står og ikke er kjent i området, sier Haukø.
Kystverket ser utfordringer
Nå krever Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) at det blir slutt på lokale fartsgrenser for båt.
– Det er ingen som sjekker kommunestyrevedtak i alle kommuner de skal reise gjennom, sa generalsekretær i KNBF, Endre Solvang til NRK for få dager siden.
Men Kystverket mener det er vanskelig å ha de samme fartsgrensene til sjøs over hele landet.
– Utfordringa vår er at vi har et langstrakt land med veldig forskjellig tetthet. Det kan oppleves litt feil hvis det er lite trafikk for eksempel, at man da skal ha de samme begrensningene som med veldig tett ferdsel, sier assisterende direktør i Kystverket, Per Jan Osdal til NRK.