Hopp til innhold

Krever lik fartsgrense til sjøs

Kongelig Norsk Båtforbund og båteiere mener det må bli slutt på at fartsgrensene til sjøs blir fastsatt av kommunene.

Kjører ut med båt fra havna i Namsos, åpner plastikkvindu og ser på skilt på land med fartsgrensa, båt som kjører og sjø og land, hurtigruta ved kaia og kystverket, nært på ratt og hvor det stor hvor fort båten kjører, sitter rundt bord i båt

SE VIDEO: Båtførere vil ha lik fartsgrense over hele landet.

– Det bør bli lik fartsgrense over hele landet, sier formann i Namsos båtforening, Geir Haukø til NRK.

Skilt på land

Ola Larsen

Ola Larsen fra Namsos båtforening.

Foto: Eivind Aabakken / NRK

I dag er det kommunestyrene som avgjør hvor fort båtene kan kjøre, hele tolv nautiske mil fra land. Vedtakene må godkjennes av Kystverket og lokale fartsforskrifter er gitt med hjemmel i den sentrale fartsforskriften.

– Det er veldig vanskelig å forholde seg til, for hvis man kjører langs kysten og kommer inn i de forskjellige havnene, så står det stort sett at man må kjøre sakte, sier Ola Larsen, medlem i Namsos båtforening.

Ved den lokale havna i Namsos i Nord-Trøndelag er fartsgrensa på fem knop, det står det et skilt om på land.

– Det er ikke så enkelt å oppdage fartsgrensa hvis man ikke vet hvor den står og ikke er kjent i området, sier Haukø.

Kystverket ser utfordringer

Per Jan Osdal

Assisterende direktør i Kystverket, Per Jan Osdal.

Foto: Eivind Aabakken / NRK

Nå krever Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) at det blir slutt på lokale fartsgrenser for båt.

– Det er ingen som sjekker kommunestyrevedtak i alle kommuner de skal reise gjennom, sa generalsekretær i KNBF, Endre Solvang til NRK for få dager siden.

Men Kystverket mener det er vanskelig å ha de samme fartsgrensene til sjøs over hele landet.

– Utfordringa vår er at vi har et langstrakt land med veldig forskjellig tetthet. Det kan oppleves litt feil hvis det er lite trafikk for eksempel, at man da skal ha de samme begrensningene som med veldig tett ferdsel, sier assisterende direktør i Kystverket, Per Jan Osdal til NRK.