Hopp til innhold

Krasjtester framtidas bildeler

Bilprodusenter fra hele verden kommer til NTNU SIMLab for å krasjteste nye bildeler.

Video Krasjtester framtidas bildeler

Se hvordan SIMLab tester metalldelene som skal gjøre framtidas biler tryggere og mer miljøvennlige.

NTNU er verdensledende for kollisjonstesting av bildeler, og bilgigantene Audi, BMW, Renault og Toyota er noen av dem som funnet veien til laboratoriet for å teste aluminiumsdeler de vil bruke i sine nye biler.

– Vi kan få opp en fart på nesten hundre kilometer i timen, sier Martin Langseth, ved NTNU SIMLab.

I dag veier vogna på den enorme rambukken rundt 1500 kilo, og de skal kjøre i 30km/t for å teste sikkerhetsdeler.

– Vi tester aluminuimskomponenter, og sammenligner med modeller som bilindustrien vil bruke, sier Langseth.

Vil redusere utslipp

Teknikerne kan teste de fleste materialer, og sjekke hvor mye kraft som skal til for å bøye, brekke og strekke ulike komponenter.

Sven Richard Brandtzæg

Sven Richard Brandtzæg i Hydro viser at ståldelen til høyre er mye mer sammenklemt enn aluminiumsdelen til venstre, selv om de ble rammet av like stor kraft

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

– Bilprodusentene vil bruke aluminium i stedet for stål, sier konsernsjef i Hydro, Sven Richard Brandtzæg.

Hydro er en av verdens største produsenter av aluminium, så Brandtszæg passer på å holde et godt øye med bilbransjen nå.

– Etterspørselen øker fordi de ønsker å redusere energiforbruket og CO2 utslippene ved å gjøre bilene lettere, sier Brandtzæg.

Bedre sikkerhet

I laboratoriet tester de de ulike aluminiusdelene produsentene vurderer å bruke.

– Det er viktig å bevise at det blir like sikkert å kjøre, selv om du bytter ut stål med et lett materiale som aluminium, sier Langseth.

Aluminium veien bare en tredjedel så mye som stål, men er til gjengjeld mye dyrere.