NTNU er verdensledende for kollisjonstesting av bildeler, og bilgigantene Audi, BMW, Renault og Toyota er noen av dem som funnet veien til laboratoriet for å teste aluminiumsdeler de vil bruke i sine nye biler.
– Vi kan få opp en fart på nesten hundre kilometer i timen, sier Martin Langseth, ved NTNU SIMLab.
I dag veier vogna på den enorme rambukken rundt 1500 kilo, og de skal kjøre i 30km/t for å teste sikkerhetsdeler.
– Vi tester aluminuimskomponenter, og sammenligner med modeller som bilindustrien vil bruke, sier Langseth.
Vil redusere utslipp
Teknikerne kan teste de fleste materialer, og sjekke hvor mye kraft som skal til for å bøye, brekke og strekke ulike komponenter.
– Bilprodusentene vil bruke aluminium i stedet for stål, sier konsernsjef i Hydro, Sven Richard Brandtzæg.
Hydro er en av verdens største produsenter av aluminium, så Brandtszæg passer på å holde et godt øye med bilbransjen nå.
– Etterspørselen øker fordi de ønsker å redusere energiforbruket og CO2 utslippene ved å gjøre bilene lettere, sier Brandtzæg.
Bedre sikkerhet
I laboratoriet tester de de ulike aluminiusdelene produsentene vurderer å bruke.
– Det er viktig å bevise at det blir like sikkert å kjøre, selv om du bytter ut stål med et lett materiale som aluminium, sier Langseth.
Aluminium veien bare en tredjedel så mye som stål, men er til gjengjeld mye dyrere.