Hopp til innhold

Mener kollisjonsputa er blitt en sovepute

Nye og sikrere biler har blitt en sovepute for trafikanter, mener seniorforsker i Sintef, Dagfinn Moe.

Dagfinn Moe

– Vi blir blendet av teknologien, sier trafikkforsker i Sintef, Dagfinn Moe.

Foto: Erland Knutsen / NRK

Hittil i år har 190 personer omkommet på norske veier. 45 flere enn i 2012.

Seniorforsker i Sintef, Dagfinn Moe, mener alle hjelpemidlene i nye biler, som skal få oss til å kjøre trygt, fører til falsk trygghet.

– En av fellene er at man stoler for mye på systemet. Man blir blendet av teknologien, men man må huske at også teknologien har problemer når det blir vanskelig føre, sier Moe.

Blir avhengige av teknologien

Sintef-forskeren mener vi må være forsiktige med å overlate sikkerheten til bilen, selv om teknologien har blitt bedre.

– Vi blir kanskje litt avhengige av teknologien som hjelper oss. Mange kan også ha en illusjon om at et førerstøttesystem hjelper oss ut av enhver situasjon, sier Moe.

Han mener systemene kan bli en felle dersom man ikke vet hvordan de fungerer.

– Når det blir glatt og vanskelig føre, så vil også et førerstøttesystem ha problemer. Folk må vurdere om det er verdt å ta kjøreturen, eller om man bør ta den en annen dag.

Terje Moe Gustavsen

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Foto: Trond Vestre / NRK

Rekordmange omkom i trafikken i år

I 1970 omkom 560 personer på norske veier. I flere år har dødstallene gått ned og i fjor omkom 145 personer.

Hittil i år har 190 personer mistet livet på veiene i Norge.

– Man må regne med statistiske svingninger, men dette er for mye til å være en tilfeldighet. Vi aksepterer ikke dette som en tilfeldighet. Vi må gå dypt inn i dette og se hva som er årsaken til at vi har fått et tilbakeslag i 2013, sier vegdirektør i statens vegvesen, Terje Moe Gustavsen.

Samferdselsminister, Ketil Solvik-Olsen, synes utviklingene er trist.

– Bilistene må påminnes å følge føreforholdene og å bruke bilbelte. Det vi kan gjøre er å bygge sikrere veier og midtdelere. Det er jo en veldig trist utvikling vi har sett fra sommeren og frem til nå. Det har vært en kraftig økning etter en relativt hyggelig trend, sier Solvik-Olsen.

– Trenger mer holdningsskapende arbeid og opplæring

Rundt 40 prosent av de som omkommer i trafikken har ikke på seg bilbelte.

– Vi skal fortsette å bygge midtdelere. Vi skal forsøke å hindre at utforkjøringer får de alvorligste konsekvenser og vi setter krav til og kontrollerer kjøretøyene. Førerne blir flinkere, men det må mye mer holdningskapende arbeid og opplæring til for at dette i sum skal bringe oss videre i retning nullvisjonen, sier Gustavsen.