krasjtest - Slik ser SIMlabs simulator ut.SIMlab

Slik ser SIMlabs simulator ut.

Foto: SIMlab
Krasjtest - Slik krasjtestes biler i dag.EURO NCAP

Slik krasjtestes biler i dag.

Foto: EURO NCAP

– Produsentene skal blant annet designe støtdempere for de nye bilene. Da må de vite hvor sterkt materialet er og hvor mye det tåler før det brytes, sier professor Arild Holm Clausen ved institutt for konstruksjonsteknikk ved NTNU.

På labben måler de styrken til ulike materialer og legger inn målingene i datasystemet. Dermed kan de lage datamodeller som simulerer bilkrasj i stedet for å faktisk krasje bilene.

Mer sikkerhet

Det kan føre til at bilene blir sikrere i framtida, mener Clausen.

– Forbedrede analysemodeller gir mye bedre sikkerhet. De kan i større grad forutse hvordan bilene kommer til å oppføre seg.

SIMlab tester også selve bildelene for produsentene, og har tidligere utviklet letter materialer som kan minske klimagassutslippene fra biler.

Sparer tid og penger

Bilprodusentene har til nå vist stor interesse for systemet. Simulatoren sparer dem for utgiftene ved å krasjteste biler, og den gir også andre fordeler.

– Systemet er veldig nyttig for oss fordi vi får informasjonen vi trenger raskere enn vi gjør nå, sier Holger Staack, stipendiat ved München universitet/Audi.

Systemet er utviklet på SIMlab ved NTNU. Representanter for både BMW, Audi og Toyota har til nå vært på labben for å se hvordan systemet fungerer.

Holger Staack, stipendiat ved München universitet/Audi. - Holger Staack, stipendiat ved München universitet/Audi. - Foto: Stein Roar Leite / NRK

Holger Staack, stipendiat ved München universitet/Audi.

Foto: Stein Roar Leite / NRK