Hopp til innhold

IKT er mer enn bare dataspill

Forskere ved SINTEF i Trondheim mener IKT er mye mer enn å glo på en skjem og spille spill. De mener det handler om å forstå samfunnet vi lever i.

Dataspill

Mange unge spiller mye dataspill, men folk vet lite om hvordan teknologien virkelig fungerer.

Foto: ColourBox

Anders Kofod-Petersen

Anders Kofod-Petersen ved SINTEF håper flere fatter interesse for å studere IKT.

Foto: Sintef

Forskerne og bransjen selv er opptatt av at dette handler om å forstå hvordan hele samfunnet vårt henger sammen. De mener også at de unge derfor bør lære mer om IKT.

Ekte interesse

Informatikkstudent Lars Erik Græsdal Knutrud i Trondheim er ekte interessert i data.

– Det er en naturlig nysgjerrighet for å finne ut hvordan dette fungerer. Det virket magisk på meg, og det er det jo også. Det er veldig interessant å lære hvordan pc-er og elektronikk virkelig fungerer, sier han til NRK.

Og det er den ekte interessen som skiller informatikkstudenten fra ganske mange andre unge i Norge. De fleste unge bryr seg nemlig ikke så veldig om hvordan ting funker, så lenge de faktisk gjør det.

– Alle er jo strengt tatt interessert i IKT. Men for de aller fleste er det ut fra et forbrukerperspektiv. Det er dessverre altfor få som vil fordype seg i IKT, sier Anders Kofod-Petersen i SINTEF.

Bruker teknologien

Vi bruker informasjonsteknologien på bussen, i nettbanken og ikke minst på smarttelefoner og iPads. Vi er ekstremt gode til å bruke denne teknologien for å få tak i billetter, skaffe oss oversikt på kontoen, laste ned apper og finne svar på det vi lurer på via nettet.

Men de fleste av oss vet ikke hvor denne informasjonen kommer fra. Vi vet heller ikke hvem som har skrevet den og hvordan den er gjort tilgjengelig.

– Mye av grunnen til det er at vi lever i et forbrukersamfunn, hvor vi er vant til kun å trykke på en knapp for å få det som vi vil. Verden har blitt mindre håndgripelig, mener Kofod-Petersen.

Bransjen er bekymret

Og bransjen selv er bekymret for framtida. For hva skjer når de unge ikke lenger forstår IKT. Hvam skal da jobbe i framtidas IKT-bedrifter?

– Det er min generasjon fra 40 år og oppover som utgjør den største delen av IT-bransjen. Denne bransjen sysselsetter rundt 72.000 mennesker, og er Norges tredje største bransje. Ja, faktisk større en landbruk og fiske til sammen. Vi har 3000 studieplasser, men de blir ikke fylt opp, sier Simen Sommerfeldt i Norsk Dataforening.

Sommerfeldt ønsket å gjøre noe med problemet. I februar utfordret han fagfolk og kontakter via twitter.

– La oss lære barna IKT, sa han. Responsen var massiv, og etter kickoff nå i april har verdinettverket "Lær kidsa å kode" flere hundre medlemmer fra hele Norge. Nå er det grupper både i Bergen, Trondheim, Stavanger, Elverum, Sandefjord og Oslo.

Utfordrer foreldrene

– Målet er å gi ungene kontroll. Det ene er at alle barn skal forstå at de kan kontrollere en digital verden. Det andre er at man skal la de med talent og lyst få lov til å utdanne seg. For i dag føler jeg at det ikke er sånn. det er lite informasjon om dette i barnehager og på skoler. Alle er bare forbrukere, sier Sommerfeldt.

Han ønsker at foreldrene skal ta grep.

– Vi vil legge til rette for at foreldre kan finne sammen i nabolaget og møtes i grupper som vi har lagt opp til i nettstedet vårt. Her kan de planlegge kurs ved lokale skoler, sier Simen Sommerfeldt.